[natuurkunde] Taak versnelling

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

Taak versnelling

Hallo iedereen!

Ik heb een taak van fysica opgekregen bestaande uit 4 vraagstukken, maar ik snap niet hoe ik deze moet oplossen...

Kan er iemand van jullie mij misschien uitleggen hoe ik hier moet aan beginnen?

Alvast bedankt!

Het eerste vraagstuk gaat als volgt:

Ik rijd 50km/h en word ingehaald door een auto die 80km/h rijdt. Op het moment dat hij me passeert, trek ik op met een constante snelheid van 2,0m/s^2. Na welke afstand heb ik de wagen bijgehaald en wat is dan mijn snelheid?

Berichten: 7.068

Re: Taak versnelling

Je weet ongetwijfeld al iets over snelheden en versnellingen. Begin eens met die kennis met ons te delen...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Taak versnelling

Julesvb schreef: vr 01 nov 2013, 13:38
Ik rijd 50km/h en word ingehaald door een auto die 80km/h rijdt. Op het moment dat hij me passeert, trek ik op met een constante snelheid van 2,0m/s^2. Na welke afstand heb ik de wagen bijgehaald en wat is dan mijn snelheid?
en om de uitleg wat te vereenvoudigen pas ik even wat getalletjes aan, dan krijgen we wat rondere getallen en wordt alles ook veel inzichtelijker.

Ik rijd 54 km/h en word ingehaald door een auto die 72 km/h rijdt. Op het moment dat hij me passeert, trek ik op met een constante snelheid van 2,0 m/s². Na welke afstand heb ik de wagen bijgehaald en wat is dan mijn snelheid?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.596

Re: Taak versnelling

begin eerst eens om die snelheden in km/h om te zetten in m/s

de auto trekt niet op met een constante snelheid van 2,0 m/s^2 ,maar met een constante versnelling van 2,0 m/s^2

Berichten: 1.617

Re: Taak versnelling

Kun je wat met relatieve snelheid?

Dan wordt 't allemaal wat simpeler.

Wat is de snelheid waarmee de andere auto van je wegrijdt (positief, de afstand wordt groter) en hoe verandert die snelheid?

Wanneer wordt de relatieve snelheid nul en wanneer negatief? Desnoods los je het op met een v,t diagram van de relatieve beweging (kun je iets met oppervlaktes onder/boven de grafiek?).

Het is te vergelijken met een bal die je omhoog gooit en even later weer op de grond belandt..

Reageer