Schrijven versus typen in relatie tot kennisontwikkeling

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 338

Schrijven versus typen in relatie tot kennisontwikkeling

De ontwikkeling in de informatie -en communicatietechnieken heeft ons veel nieuwe speeltjes gegeven, die niet meer weg te denken zijn in de huidige samenleving.

Het moet en gaat allemaal sneller, maar is het ook altijd beter?

Sinds het gebruik van laptops in het voortgezet, hoger en universitair onderwijs, naast de momenteel lopende pilots met I-pads op basisscholen, wordt er veel minder geschreven. Als deze trend zich doorzet zouden basisscholen nog eens kunnen besluiten, om het leren schrijven helemaal af te schaffen en de kinderen alleen nog maar snel te leren typen.

Daarnaast is het leren schrijven in blokletters in opkomst, omdat dit makkelijker is dan het verbonden schrift. Bovendien is de grove motoriek van kinderen minder goed ontwikkeld, zodat de fijne motoriek van het schrijven nog meer problemen oplevert.

Wat mij bezighoudt in deze is de vraag, welke invloed of voordeel het (verbonden) handschrift heeft op de hersenontwikkeling (kennis vergaren/onthouden) ten opzichte van het typen?

Zijn er wetenschappelijke onderzoekingen bekend?

Berichten: 7

Re: Schrijven versus typen in relatie tot kennisontwikkeling

Leuk dat jij hier een topic over begint. Dat vraag ik me ook al een tijdje af.

Volgens mij is het heel moeilijk om zoiets te onderzoeken, aangezien je niemand (bijv. school) meer vindt die nog ouderwets helemaal geen gebruik maakt v/d computer ed.. Er zijn wel 'kleine' onderzoeken geweest met volwassenen. Over bijv. wat voor invloed het heeft op je geheugen of welke gebieden in hersens actief zijn als je typt en/of schrijft. Er is ooit ook een (kleinschalig) onderzoek gedaan naar het leren van nieuwe taal. Groep A moest woordjes/zinnen leren en alles op de computer doen en groep B moest alles op papier doen. Groep B had uiteraard betere resultaten. Helaas heb ik dit ooit in Quest of een andere tijdschrift gelezen (dus ik zou niet weten wat voor onderzoek het alweer was).

Door te schrijven onthoud je zaken veel beter en als je weinig schrijft, wordt je handschrift slechter en schrijf je ook een stuk langzamer. Typen is volgens mij ook erg eentonig (totaal geen variatie), waardoor je hersens 'lui' worden. Als je typt, maak je ook continu dezelfde handelingen en dat heb je met schrijven niet.

Ik ben totaal geen voorstander van computers op school. Je hebt natuurlijk allerlei programma's en applicaties die als ondersteuning werken en daar is natuurlijk niks mis mee. Maar laat de kinderen aub zo veel mogelijk met pen en papier werken. Is ook nog eens beter voor je ogen :D

Ik ben wel erg benieuwd of er mensen zijn die hier iets meer over kunnen vertellen.

Berichten: 12.262

Re: Schrijven versus typen in relatie tot kennisontwikkeling

Dat er veel minder geschreven wordt is duidelijk - ik kan me niet herinneren nog een hele pagina met de hand geschreven te hebben sinds mn universitaire tentamens die destijds nog zonder computers gemaakt moest worden (geen idee of het nu nog zo is).

Dat minder schrijven het lastiger maakt om uberhaupt nog te schrijven lijkt me vrij evident, ik erger me onderhand rot aan het invullen van een formuliertje met de hand. Anderzijds maak ik tijdens een gesprek nog wel eens handmatige notities, maar dat zijn meer steekwoorden dan volzinnen.

Uiteraard is dit gewoon voortgang van techniek, en iemand die wel kan lezen en typen, maar niet kan schrijven, zullen we onderhand ook niet meer als analfabeet zien.

Maar dat beantwoord de vraag natuurlijk niet geheel: Het zou best kunnen dat de inzet van de motoriek bij het schrijven het gemakkelijker maakt te onthouden wat je hebt opgeschreven. Daar komt wellicht nog bij dat je continue visuele feedback gebruikt tijdens het schrijven, terwijl typen voornamelijk een blind proces is waarbij je hoogstens aan het einde van een zin of paragraaf nog eens leest wat je zojuist hebt geschreven. Ik kan bijv gemakklijk een complete zin typen met mn vingers 1 positie verschoven waardoor het resultaat compleet onleesbaar is.

Zoiets zal voorlopig lastig te onderzoeken zijn: de generatie die uitstekend kan typen maar absoluut niet met de hand kan schrijven is er nog niet. Wil je het eerlijk kunnen vergelijken heb je die, denk ik, wel nodig. Je zou het verschil moeten onderzoeken in groepen die vergelijkbaar opgeleid zijn, waarvan 1 groep wel met de hand kan schrijven, en de andere niet. Wellicht zullen de leerlingen van 'ipad scholen' over een jaar of 10 het antwoord daarop kunnen geven, maar momenteel is het bij gebrek aan groepen niet te onderzoeken.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: Schrijven versus typen in relatie tot kennisontwikkeling

Het onderwijs zou samenwerking met neurologisch wetenschappelijke centra moeten starten. Veel experimenten die als pilots in gang worden gezet (kosten noch moeite worden dan gespaard) en na jaren toch niet het beoogde effect sorteren, zouden voorkomen kunnen worden. Zo zijn vele cohorten leerlingen/studenten te kort gedaan.

Voordat mijn kleinkinderen ook op school alleen nog maar leren typen op I-pads en laptops wil ik meer weten van de invloed die dat heeft op de cognitie en motoriek.

Ondertussen heb ik niet stilgezeten.

Ik heb een interessant artikel van Jolien Franken gevonden: "schrijven versus typen: wat zegt de neurowetenschap", waarin mijn vermoeden enigszins wordt bevestigd. (http://www.4w.kennisnet.nl/artikelen/20 ... etenschap/)

Verder noemde ik ook de opkomst van het leren schrijven in blokletters.

Ik las in het onderwijsblad een artikel: "Blokletters doen afbreuk aan het handschrift".

In dat artikel wordt Ben Hamerling, zojuist gepensioneerd schrijfdocent aan de pabo Marnix Academie in Utrecht en auteur van de schrijfmethode "Schrift", aangehaald.

"Verbonden schrift geeft altijd een woordverband. Bij het schrijven van verbonden letters koppel je de beweging van de hand aan de inhoud van het woord. Daardoor sla je dat woord beter op in de hersenen. Dit wordt "Embodied cognition" genoemd".

Nog een laatste opmerking mijnerzijds in het kader van de invloed van de motoriek op de cognitieve ontwikkeling.

Wijlen professor Pijning schreef hier al over in zijn boek "Motoriek en leren".

Op de basisschool en de brugklas van het voorgezet onderwijs, zou elke dag bewegingsonderwijs in kleine groepen door een vakleerkracht in het lesprogramma opgenomen moeten worden. De invloed die de motorische ontwikkeling op allerlei andere aspecten van het menszijn heeft wordt tegenwoordig alom onderkend, maar door de politiek nog steeds niet gehonoreerd. Een gemiste kans!

Berichten: 12.262

Re: Schrijven versus typen in relatie tot kennisontwikkeling

Intressant is het wel, maar er blijkt bijvoorbeeld niet uit dat kinderen die niet met de hand leren schrijven later een slechtere fijne motoriek hebben. Dat laatste is m.i. geen vastliggend gegeven zelfs als je al adolescent/volwassen bent.

Taken die extreem exacte fijne motoriek vereisen kun je als volwassene nog steeds leren, ook als de preciesie ervan veel groter is dan schrijven met een pen vereist. Denk bijvoorbeeld aan het solderen van contactpuntjes die nog geen millimeter van elkaar liggen. Heb je daar geen ervaring in en probeer je het voor de grap een keer dan maak je er een grote knoeiboel van, ongeacht leeftijd. Door te beginnen met iets groters en naar kleinere objecten toe te werken kun je echter wel degelijk leren zulk precies motorisch werk te doen, ook als je ruimschoots volwassen bent.

Interessant is wellicht wel dat je bij handschrijven gebruik maakt van motor programs (een A schrijven is zoiets als je veters strikken, eenmaal in gang gezet hoef je niet meer per stap te denken). Ook dit is geen kind-specifieke vaardigheid, volwassenen kunnen ook prima nieuwe motor programs leren (bijvoorbeeld studenten biochemie die met 1 hand een draaidop van een fles moeten halen die ze met diezelfde hand vasthouden).

Ergens denk ik echter dat we gewoon maar moeten accepteren dat het handschrift zijn langste tijd wel gehad heeft. Ik durf gerust te schatten dat ik 99.99% van alle tekst (per letter gerekend) die ik invoer/noteer via een toestenbord of touchscreen doe. Maakt het voor die resterende 0.01% nog uit of ik dat in (voor een ander onleesbaar) aan elkaar geschreven schrift doe, of het neerzet als blokletters, liefst in hoofdletters zodat ze lezer nog enige kans heeft te kunnen lezen wat ik bedoel?

Ook denk ik dat we het in historische context moeten zien: handschrift is helemaal niet zo oud. Schrijven met iets dat lijkt op een pen (zeg een veer) is ongeveer 1500 jaar oud. Geschreven teksten zijn veel ouder, maar die werden dan uit kleitabletten of stenen gehakt, iets dat aanzienlijk meer weg heeft van het maken van een letter uit lijntjes in photoshop dan van handschrijven.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: Schrijven versus typen in relatie tot kennisontwikkeling

Benm schreef: wo 06 nov 2013, 02:33
Ergens denk ik echter dat we gewoon maar moeten accepteren dat het handschrift zijn langste tijd wel gehad heeft.


Het is niet zo, dat ik ervoor op de barricade ga staan om te voorkomen dat het schrift van alledaags tot cultuurgoed gaat behoren. Ik begin er echter steeds meer van overtuigd te raken, dat het handgeschreven schrift met name kennis beter doet beklijven. Alleen al in dit opzicht zou het een verarming van het onderwijs zijn, wanneer het leren schrijven van het curriculum verdwijnt!

Berichten: 12.262

Re: Schrijven versus typen in relatie tot kennisontwikkeling

De vraag is misschien 'beter dan wat'.

Wellicht beter dan sec intikken van het een of ander, maar er zitten natuurlijk meer aspecten aan electronisch leren.

Stel dat je bijvoorbeeld woordjes wilt leren voor taal, dan kun je dat doen met handgeschreven oefeningen en dergelijke. Maar doe je het electronisch dan kun je bijv ook de uitgesproken versie van het woord laten horen, een afbeelding laten zien etc. Daarnaast kun je automatisch indentificeren welke lastig te onthouden zijn en die vaker herhalen.

Om een eerlijke vergelijking te maken zou je denk ik beide complete oplossingen moeten vergelijken, en daarna bekijken wat nou de snelste manier is om langdurig iets te onthouden.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.363

Re: Schrijven versus typen in relatie tot kennisontwikkeling

Opmerking moderator


Dit onderwerp past beter bij Psychologie & Sociologie en is daarom verplaatst.
Contra principia negantem disputari non potest.

Berichten: 7

Re: Schrijven versus typen in relatie tot kennisontwikkeling

Benm schreef: wo 06 nov 2013, 13:46
Stel dat je bijvoorbeeld woordjes wilt leren voor taal, dan kun je dat doen met handgeschreven oefeningen en dergelijke. Maar doe je het electronisch dan kun je bijv ook de uitgesproken versie van het woord laten horen, een afbeelding laten zien etc. Daarnaast kun je automatisch indentificeren welke lastig te onthouden zijn en die vaker herhalen.
@ Benm

Best wel interessant wat je zegt.

Als je het hebt over elektronisch leren. Niet vergeten om rekening te houden met het feit dat er verschillende leerstijlen zijn; visueel, auditief, kinesthetisch en digitaal. Dus daar zou je ook al een verdeling in moeten maken, volgens mij. Maar goed, dat is weer een ander verhaal.

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: Schrijven versus typen in relatie tot kennisontwikkeling

@DOZ1989

Ben ik helemaal mee eens!

Daarom dien je bij het onderwijzen (de docent onderwijst en de student leert) zoveel mogelijk zintuigen te betrekken voor een zo optimaal mogelijk resultaat bij iedereen.

Maar even terug naar het uitgangspunt: de invloed van zelf geschreven tekst versus het typen op een PC. Twee verschillende motorische handelingen, die een verschillende invloed hebben op de hersenen.

De commercie houdt zich hier helemaal niet mee bezig en wil uitsluitend zoveel mogelijk I-pads en laptops slijten aan het onderwijs, met het gevaar dat het leren schrijven ondergesneeuwd, zo niet helemaal gaat verdwijnen.

Let wel: ik ben helemaal niet tegen het gebruik van de moderne hulpmiddelen. Ik gebruik ze zelf ook en ze bieden een scala aan mogelijkheden, maar alsjeblieft niet in plaats van, maar ondersteunend daar waar het nodig en wenselijk kan zijn!

Wie schrijft die blijft!

Reageer