[scheikunde] glycosaminoglycan 'etymologie'

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

glycosaminoglycan 'etymologie'

Dag,

ik heb niet zo veel verstand van scheikunde en ik probeer de term 'glycosaminoglycan' logisch voor mezelf te krijgen.

Wat ik tot dusver heb:

glyco = te maken met suiker

amino => een van de twee repeterende eenheden van de GAG is een zogenaamd amino-suiker

glycan = polysaccharide

Als dit dus klopt, begrijp ik niet waarom de noodzaak er is geweest om het voorvoegsel 'glyco' toe te voegen, aangezien het al duidelijk is dat het om een suiker gaat dankzij 'glycan'.

Dat is mijn vraag dus. xD

Berichten: 2

Re: glycosaminoglycan 'etymologie'

Probeer eens te kijken naar de structuur van de stof. En probeer dan de naam nog eens uit te leggen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: glycosaminoglycan 'etymologie'

Wat ik van wiki meekrijg, is dat één van de twee repeterende eenheden een uronic sugar is; een bepaald typse suiker dat tot de sugar acids (suikerzuren? :P ) behoort. Maar een polysaccharide bestaat toch sowieso uit suikereenheden, dus ik begrijp nog steeds niet waarom het dan 'glyco' wordt.

Berichten: 2

Re: glycosaminoglycan 'etymologie'

Een van de repeterende eenheden is inderdaad een uronic sugar. Een polysaccharide is inderdaad een keten van opeenvolgende suikers maar er zijn vele vormen van polysaccharides. Om aan te geven waaruit zo'n keten bestaat benoem je de onderdelen. Dus uronic acid en .....?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: glycosaminoglycan 'etymologie'

Uronic acid en amino sugar. Nog steeds niet duidelijk xD waarom noemen ze het dan niet iets in de trans van uro-aminoglycaan?

Reageer