[Fysica] Val van Galilei

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 7

[Fysica] Val van Galilei

Voor ons eindwerk moeten we een werkje maken rond de val van galilei.

We hebben de proef uitgevoert in de klas door een massa te hangen aan een strookje kettingpapier en deze door een lichtsluis te laten vallen.

Met de meetpunten kunnen we hiervoor een vergelijking opstellen van de afgelegde weg, de ogenblikkelijke snelheid en de ogenblikkelijke versnelling.

De formule van de ogenblikkelijke snelheid is: x=9,501t+0,523

De 9,501 is de aardversnelling, maar hoe kan ik die 0,523 verklaren.

Op tijdstip 0 zou de snelheid al 0,523 m/s moeten bedragen? In de grafiek vertaald dit zich door een snijpunt met de y-as in 0,523.

De formule hebben we gevonden door te differentieren (eerste afgeleide van de afgelegde weg)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Fysica] Val van Galilei

Dat je als versnelling over het hele traject 9,5 m/s2 meet is inderdaad wel verklaarbaar. En dan denk ik dat de kneep hem zit in het feit dat de luchtwrijving toeneemt met het kwadraat van je snelheid. Ik denk dat als je de afgeleide bepaalt over de eerste tiende seconde van je val, dat je idiote "beginsnelheid" wel -grotendeels- uit je functie verdwijnt.

Ik weet niet hoe zwaar je massa was, maar moet die ook niet meehelpen een steeds zwaarder strookje papier (met ook een steeds grotere luchtweerstand) te versnellen? Dat kan je meting natuurlijk ook in de war gooien. :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 375

Re: [Fysica] Val van Galilei

Voor ons eindwerk moeten we een werkje maken rond de val van galilei.
hopelijk heeft hij niets gebroken :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [Fysica] Val van Galilei

jona schreef:Voor ons eindwerk moeten we een werkje maken rond de val van galilei.
hopelijk heeft hij niets gebroken :roll:
Zucht. :P

Maar om weer even on-topic te komen, waarom 9.5m/s2 en niet 9.81m/s2. In Nederland en Belgie is het toch 9.81, en volgens mij is het in Italie ook nooit 9.5 geweest. Maar dat is misschien wat pietje precies.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 375

Re: [Fysica] Val van Galilei

wannes schreef:
jona schreef:Voor ons eindwerk moeten we een werkje maken rond de val van galilei.
hopelijk heeft hij niets gebroken :P


Zucht. :P
sorry kon het niet laten :roll:
Maar om weer even on-topic te komen, waarom 9.5m/s2 en niet 9.81m/s2. In Nederland en Belgie is het toch 9.81, en volgens mij is het in Italie ook nooit 9.5 geweest. Maar dat is misschien wat pietje precies.
vind ik ook gek dat die waarde boven de 9.81 zit want er is nog wrijving met de lucht waardoor het logischer zou zijn dat de versnelling lager ligt

maar aan de andere kant zal het aan de meetfouten, afrondingen etc. ligggen

en die begin snelheid ontstaat die niet doordat je gewicht al aan het vallen was voordat je begint te meten?

Berichten: 7

Re: [Fysica] Val van Galilei

Ja, die waarde is maar een benadering ze, met idd meetfouten, ...

dit zijn de waardes die we opgemeten hebben:

t(s) x(m)

0,001 0,000

0,051 0,038

0,093 0,090

0,126 0,141

0,153 0,192

0,178 0,243

0,200 0,294

0,221 0,346

0,239 0,397

0,257 0,448

0,274 0,499

0,290 0,550

Na een duizendste van een seconde is er nog geen afstand afgelegd...

Het startpunt van de meting gebeurde automatisch (door triggering).

triggering wil zeggen dat de meting start wanneer er een zeer kleine verandering in het signaal is.

Dus die 0.523 m/s is dan de snelheid op tijdstip 0 door een kleine vertraging van het controlepaneel om de meting te starten?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Fysica] Val van Galilei

@StrangeQuark en Wannes.

dat we geen 9,81 meten komt volgens mij simpelweg vanwege weerstand, zie mijn eerdere bericht, en natuurlijk meetfoutjes.

@Wannes: de waarde 9,5 ligt niet boven, maar onder de theoretische 9,81. Dus is er gelukkig niks geks aan de hand. :roll:

@Jona: heb je wel eens voor elk van die tijdsintervalletjes apart de gemiddelde snelheid en de versnelling berekend?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 375

Re: [Fysica] Val van Galilei

Jan van de Velde schreef:@StrangeQuark en Wannes.  

dat we geen 9,81 meten komt volgens mij simpelweg vanwege weerstand,  zie mijn eerdere bericht, en natuurlijk meetfoutjes.

@Wannes: de waarde 9,5 ligt niet boven, maar onder de theoretische 9,81. Dus is er gelukkig niks geks aan de hand. :roll:
ik zag het idd pas te laat, moet nog niet uitgeslapen zijn :P

maar een vraagje hoe wordt de afstand gemeten?want dat snap ik niet helemaal, en volgens mij ligt daar de oorzaak van de beginsnelheid

Berichten: 7

Re: [Fysica] Val van Galilei

We nemen een strookje kettingpapier omdat de afstand tussen de gaatjes constant is, wanneer da strookje kettingpapier met een massa aan door een lichtsluis valt, zal het lichtsignaal telkens heel kort onderbroken worden, we krijgen dus een grafiek met de lichtintensiteit dat de lichtsensor opvangt, en we merken op da de periode van gaatje tot gaatje dat de sensor passeert steeds kleiner wordt, het voorwerp valt dus steeds sneller en sneller.

Berichten: 375

Re: [Fysica] Val van Galilei

zou het kunnen zijn dat je papiertje pas door de lichtsluis gaat als je gewicht al aan het valen is?

dus je gewicht is al in de lichtsluis maar je papiertje nog niet?

ik heb de gegevens in excel ingegeven en een paar grafiekje laten tekenen(oa met alle gegevens en met de laatste 7 data) en ik kom steeds hetzelfde uit, en om de afstand die in de eerste .051s wordt afgelegd te verklaren heb je een beginsnelheid nodig

Berichten: 7

Re: [Fysica] Val van Galilei

ik denk dat ik het doorheb, door die triggering begint hij te registreren vanaf er een verandering in het signaal is, het signaal verandert pas bij zo een gaatje. Als er dus eerst een strookje papier langs de lichtsluis passeert start hij nog niet met de meting want het signaal verandert niet. maar ondertussen heeft de massa al wel een snelheid. Zit ik juist?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Fysica] Val van Galilei

Als die triggering de enige oorzaak zou zijn, zou je de zaak recht moeten kunnen trekken door op je valafstand een correctie aan te brengen voor de mogelijke afstand van echte start tot het eerste gaatje (als ik het goed begrijp de gemeten start), en ook je tijden in dezelfde zin te corrigeren.

zomaar een voorbeeld: alle afstanden + 13 mm, alle tijden + 0,05 s.

misschien zijn er verstandiger waarden te bedenken. Wat spelen met een excel bestandje en je komt misschien al dicht bij de oplossing.

Wat ik bij nader inzien in dit verband niet helemaal begrijp is dat de afstand tussen je gaatjes zo te zien netjes 51 mm is (nogal veel overigens voor het standaardkettingpapier dat ik ken) behalve bij je eerste meting (0,038 m).
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 7

Re: [Fysica] Val van Galilei

De tabel zijn gewoon willekeurige punten, gevonden door met excell de trendlijn te tekenen en een vgl op te stellen. De afstand tussen de gaatjes van het kettingpapier is constant en is 1,27 cm

Maar ik denk dat het probleem ondertss opgelost is!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Fysica] Val van Galilei

Wat was dan de eindconclusie omtrent de oorzaak van het probleem?

(en 4 x 12,7 mm :roll: 51 mm?)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 7

Re: [Fysica] Val van Galilei

Doordat mbv de triggering de meting pas start wanneer het eerste gatje van het strookje kettingpapier door de lichtsluis valt, heeft de massa al een kleine afstand afgelegd en heeft deze al een (kleine) snelheid op tijdstip 0.

Reageer