ESI massa spectrometrie - Kaliumjodide als hulpstof

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 6

ESI massa spectrometrie - Kaliumjodide als hulpstof

Hallo, ik had een vraagje:

Om grote moleculen (polymeren) te ioniseren met behulp van Electrospray Ionization (ESI-MS) wordt er vaak een hulpstof toegevoegd die er voor zorgt dat de ionisatie beter verloopt. In veel gevallen wordt er een zuur toegevoegd, maar soms ook kaliumjodide.

Nu is het in mijn geval zo dat enkel met kaliumjodide mijn polymeer ioniseert en een verdeling waar te nemen is op het MS spectrum. Echter heb ik nergens concrete informatie kunnen vinden wat voor invloed kaliumjodide heeft op de ionisatie.

Nu is mijn vraag als volgt:

Wat voor effect heeft kaliumjodide op de ionisatie en hoe zorgt deze ervoor dat de ionisatie beter verloopt?

Het zou fijn zijn als iemand mij hiermee kan helpen of in de goede richting kan sturen.

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: ESI massa spectrometrie - Kaliumjodide als hulpstof

Kaliumjodide zorgt ervoor dat er kaliumionen aan je moleculen "plakken", dan krijgen ze vanzelf een positieve lading.

Berichten: 6

Re: ESI massa spectrometrie - Kaliumjodide als hulpstof

Bedankt voor je reactie.

U bedoeld dus dat de kaliumionen geen reactie aangaat met het desbetreffende polymeer (wat overigens ook niet mogelijk is), maar dat ze zich hechten aan de parent droplet met hun positieve lading. Vervolgens is de parent droplet meer geladen, waardoor het door middel van Coulomb fission uiteenvalt tot geladen progeny droplets. Deze progeny droplets worden vervolgens verhit waardoor het geladen analyte overblijft die vervolgens de ionisatiebron verlaat.

Is dit zo juist?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: ESI massa spectrometrie - Kaliumjodide als hulpstof

Hm. Ik ben geen expert, maar wat ik lees als ik hierover wat rondgoogle heeft het te maken met het feit dat kaliumionen een minder hechte watermantel hebben, waardoor ze makkelijk vastplakken.

Reageer