elektrisch isolerende gassen (t.b.v Esl speaker)

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 6

elektrisch isolerende gassen (t.b.v Esl speaker)

om te beginnen wil ik me excuseren als ik in het verkeerde forum gepost heb!. gezien ik niet geheel thuis ben in deze materie.

Hoi ik ben Joppe en hou me geruime tijd bezig met elektrostatische luidsprekers, nu is het zo dat dit type luidspreker werkt met een membraan tussen 2 geleidende statoren. tussen deze 2 statoren is een spannings verschil wat kan oplopen tot een X aantal Kv. omdat lucht ongeveer een doorslag spanning heeft van 3kv per mm ben ik op zoek naar een gas wat een hogere doorslag spanning heeft. dit idee is niet nieuw Dayton wright heeft het ooit gedaan maar helaas gebruikte ze SF6 gas wat inmiddels niet echt aan te raden is en overigens extreem duur is, en moeilijk aan te komen, en niet zo goed voor het mileu.

heeft er iemand enig idee wat een veilig alternatief kan zijn ? het hoeft niet evengoed te werken als SF6 zolang het maar veilig is en beter isoleert dan lucht, en is misschien de moeite waard om het eens te proberen in het klein.

het voordeel van een gas wat beter isoleert zou zij dat ik de spanning kan opschroeven en zo meer geluidsdruk genereer zonder dat de vonken overslaan of de lucht gaat ioniseren. meer geluidsdruk zou betekenen dat ik de elementen klein kan maken.

ben wel een lijstje tegengekomen op de engelse Wikipedia

http://en.wikipedia.org/wiki/Dielectric_gas

maar ik kom er niet echt uit wat dan een veilig alternatief is wat mogelijk ook gewoon te verkrijgen is ergens.

ik ben zeer benieuwd

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: elektrisch isolerende gassen (t.b.v Esl speaker)

Ik zie daar niets tussen staan dat praktisch bruikbaar is. Veel van de perfluorverbindingen zullen net zo slecht zijn voor het milieu, en andere verbindingen hebben geen hoge doorslagveldsterkte. Zuivere stikstof kan je een factor 1,2 helpen, maar dat zet niet echt zoden aan de dijk. Hoge drukken gaan je in een elektrostatische luidspreker ook niet helpen.... Je moet ook nog uitkijken dat je gas (of de lucht!) niet langzaam door je membraan diffundeert en de eigenschappen verandert.

Berichten: 6

Re: elektrisch isolerende gassen (t.b.v Esl speaker)

dus eigenlijk is SF6 enige oplossing? vast geen toeval dat het niet meer voorkomt in ESL's met een soort gelijk gas. :( en ja je hebt gelijk wat betreft druk of onderdruk :) gezien het geen verpakt wordt in mylar of soortgelijk dun 6 -10 micron materiaal om akoestisch transparant te blijven :) hmm hoop dat er toch nog mensen zijn die mogelijk een idee hebben. of indien het echt niet anders kan waar je zoiets zou kunnen krijgen in geringe hoeveelheid. zag wel per 230 gram 550 euro, is maar 36 liter

volgens Wikipedia hebben ze het ook gebruikt voor nike air :) haha , deels jammer dat het zo uit de mode is, is nu onbetaalbaar zo lijkt het

Berichten: 12.262

Re: elektrisch isolerende gassen (t.b.v Esl speaker)

SF6 is domweg de ideale oplossing voor dit soort problemen.

Het is absoluut niet giftig, maar juist compleet ongevaarlijk. Je kunt 'verdrinken' in SF6, in een situatie waarbij een ruimte zich vult en het er onderin blijft (gezien de molmassa te verwachten). Tegen de tijd dat het letterlijk tot aan je nek staat sterf je aan zuurstofgebrek, maar de hoeveelheid die je nodig hebt om een setje electrostatische speakers mee te vullen is nog niet genoeg om je te verstikken als je ze in een telefooncel zou vullen.

Op zich is het geen bijzonder duur gas om te maken, maar in kleine hoeveelheden zal het prijzig zijn vanwege de benodigde cylinders, transport en dergelijke.

In systeem dat onder druk gehouden kan worden (bijv een schakelaar oid) zijn gehalogeneerde alkanen een bruikbaar alternatief (R12, mogelijk R134a), maar gezien het lage kookpunt van die middelen zijn ze ongeschikt voor jouw toepassing: in neem aan dat het binnenwerk van die speakers niet onder druk mag staan, anders gaat de hele boel bol staan of zelfs scheuren.
Victory through technology

Berichten: 6

Re: elektrisch isolerende gassen (t.b.v Esl speaker)

ja er kan inderdaad geen druk op staan, althans nauwelijks. het wordt zeg maar een electrostaat in een balon van mylar waarin het gas komt . of soort van extra membraan aan de voor en achter kant met daartussen het gas afhankelijk hoe goed ik de naden dicht krijg. overdruk zou zorgen voor een hogere resonantie frequentie van dat extra membraan. ik zie wel overal van die expirimenten van mensen met een lage stem door SF6, maar hoe ze er aan komen is mij een raadsel, ook een raadsel waarom je dat zou willen inhaleren om heel eerlijk te zijn.

Reageer