De cruise control.

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 416

De cruise control.

Je hebt auto's met een cruise control, die als je hem instelt op bijv. 100km/u, dat de cruise control ervoor zorgt dat de auto constant 100km/u blijft rijden zonder zelf gas te geven. Dus in dat geval kun je je voet van het gaspedaal gewoon loslaten.

Daar heb ik een vraag over.

Stel je hebt een auto die een topsnelheid heeft van 200 km/u, deze is bereikbaar in de 4e of 5e versnelling (4e max tt/min, 5e luchtwrijving), en je stelt de cruise control op 180km/u in. Dan zal de cruise control ervoor zorgen in dat geval dat de auto constant 180km/u gaat rijden, zonder zelf gas te geven. Goed dat is duidelijk. Maar stel dat die auto die snelheid rijdt op een vlakke weg in z'n 5e versn. (wat immers kan) en die auto zou op een gegeven moment een steile berghelling tegenkomen van zegmaar 10% stijging, blijft de auto in z'n 5 dan 180 rijden door de cruise control of zal de snelheid dan terugzakken tot onder de waarde van de cruise control instelling? Iets wat zeer aannemelijk lijkt. Wel zal de auto dan bij bergafwaarts weer terug versnellen tot 180 toch?

Berichten: 71

Re: De cruise control.

De cruise control blijft gas bijgeven, dat hoor je ook heel duidelijk. Vaak heb je het op lichte hellingen ook al dat er duidelijk meer toeren gemaakt worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: De cruise control.

Als je geen automaat hebt zul je inderdaad van de cruise control af moeten, en terug schakelen naar de vier, als dit nodig is. Anders geeft de cruise control gewoon gas bij om op snelheid te blijven (daar is het immers een cruise control voor)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: De cruise control.

Vaak heb je het op lichte hellingen ook al dat er duidelijk meer toeren gemaakt worden.
Meer toeren? Dan schakelt hij dus terug.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: De cruise control.

Klazon schreef:
niekdaamen schreef:  
Vaak heb je het op lichte hellingen ook al dat er duidelijk meer toeren gemaakt worden.


Meer toeren? Dan schakelt hij dus terug.
Ik denk dat Niek Daamen een zwaarder motorgeluid bedoelt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 416

Re: De cruise control.

Als je geen automaat hebt zul je inderdaad van de cruise control af moeten, en terug schakelen naar de vier, als dit nodig is. Anders geeft de cruise control gewoon gas bij om op snelheid te blijven (daar is het immers een cruise control voor)
Okee, maar bij terugschakelen (dit is geen automaat!) naar 4 bijv. zal als de helling maar steil genoeg is, de auto het toch ook niet meer redden om op 180km/u te blijven? Kan het dat als de helling steeds steiler wordt en de cruise control het probeert om het op een constante snelheid te houden (in dit geval 180 km/u) het op een gegeven moment niet meer lukt om het op 180km/u te houden maar dat de snelheid ondanks de cruise control kan terug zakken naar bijv.160 km/u?

Anders zou het toch betekenen dat de cruise control voor extra vermogen moet zorgen, iets waar de motor op een gegeven moment niet op gemaakt is?

Het komt er op neer; kan het dat ondanks de cruise control als je die hoog stelt dat die de snelheid niet meer op de ingestelde snelheid kan houden, door bijv. steile hellingen of extra tegenwind?

Berichten: 416

Re: De cruise control.

niekdaamen schreef:Vaak heb je het op lichte hellingen ook al dat er duidelijk meer toeren gemaakt worden.
Meer toeren? Dan schakelt hij dus terug.
Dan schakelt hij terug? Dat is het geval bij een automaat, die automatisch naar een lagere versnelling terugschakeld. De auto in dit voorbeeld is GEEN automaat maar gewoon handgeschakeld, dus hij blijft rijden in de 5e versnelling.

Berichten: 77

Re: De cruise control.

Ik heb me hetzelfde afgevraagd bij wat er gebeurt als je een lage snelheid instelt op je cruise control en hiermee een steile helling afrijdt.

Remt de auto dan af en gaan de remlichten aan?

Neen, veronderstel ik.

Met mijn wagen heb ik dat nog niet kunnen uittesten bij gebrek aan voldoende steile hellingen in onze "lage" landen.

Bij een helling (een brug en zo) moet ik wel vanuit vijfde (of zesde!) terugschakelen, ander komt hij te laag in toeren en dreigt de motor af te slaan. Dat heb ik al uitgeprobeerd.

Met het terugschakelen is ook de cruise control uitgeschakeld natuurlijk.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: De cruise control.

. De auto in dit voorbeeld is GEEN automaat maar gewoon handgeschakeld, dus hij blijft rijden in de 5e versnelling.
Als hij in de 5e versnelling blijft, en hij maakt duidelijk meer toeren, dan kan het niet anders dan dat de snelheid toeneemt. En dat is tegengesteld aan de bedoeling van de cruise control.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: De cruise control.

Ik ben eens wat gaan googlen, want zoveel cruise-controllers met bergen-ervaring verwacht ik niet.

Ik vind twee automatische remsystemen die je door een cruise-control kunt laten bedienen:

De Jake Brake:

http://www.jakebrake.com/support/faqs.php#FAQ11

Een systeem dat ervoor zorgt dt na de compressie-slag van je zuiger de gecomprimeerde lucht naar de uitlaat kan ontsnappen. Die gecomprimeerde lucht helpt dus niet meer mee om je krukas een duwtje te geven als ze weer decomprimeert. Ook wordt de brandstoftoevoer uitgeschakeld of verminderd.

En de "exhaust brake", een klep in je uitlaatsysteem, die de uitlaatstroom afremt, en daarmee de motor. Daarbij zal de brandstoftoevoer ook wel stilgelegd worden vermoed ik.

En er zal nog wel een heleboel motortechnische poespas aan vastzitten om dat allemaal netjes fijn af te regelen. :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 866

Re: De cruise control.

Sinds 1967 heb ik cruise control op de opeenvolgende wagens waar ik sindsdien mee gereden heb. Het waren wel bijna steeds wagens met een automatische versnellingsbak.

Mijn ervaringen (of toch een deel ervan) zijn de volgende :

Bergop gedraagt de auto zich zoals een verstandige chauffeur dat zou doen als hij de zelfde constante snelheid wil behouden : dus optijd automatisch terugschakelen en naar behoefte gas geven. Als de motor het in de laagste versnelling en bij volgas het toch niet meer kan halen om de gewenste snelheid te leveren zal die snelheid op de dichtst mogelijke lagere snelheid blijven in de laagste versnelling en met volgas.

Met een hand geschakelde bak wordt alleen het gaspedaal bediend door de cruise control. Als de chauffeur niet ingrijpt krijg je de toestand die een domme chauffeur zou krijgen als hij denkt bergop de zelfde snelheid te kunnen houden, zonder terug te schakelen.

Bergaf zal de auto vanzelf niet (met de remmen) gaan remmen . Gas wordt automatisch terug genomen en de hoogste versnelling wordt (vanzelf) ingeschakeld. Maar de snelheid zal op steile hellingen oplopen boven de ingestelde snelheid. Wil je dat de auto toch sterker op de motor remt kan je handmatig de versnellingshandle zo instellen dat de bak niet in een hogere versnelling kan dan wat je zelf wenst. In eerste versnelling remt de motor dan heel behoorlijk de snelheid af.

De cruise control kan steeds handmatig buiten bedrijf gesteld worden. Bovendien gebeurt dat automatisch van zodra je de rempedaal even indrukt. Omgekeerd schakelt de cruise control niet uit als je zelf gas bijgeeft bvb om in te halen.

Beneden een bepaalde snelheid werkt de CC niet. Volgens het merk varieert die minimum snelheid tussen 30 en 40 km/uur. Het kan zijn dat je de snelheid bvb op 35km/u instelt en dan een steile helling opgaat. De CC zal dan soms de snelheid niet snel genoeg aanpassen en dan beneden 30km/u zichzelf uitschakelen.

Berichten: 77

Re: De cruise control.

Beneden een bepaalde snelheid werkt de CC niet.  Volgens het merk varieert die minimum snelheid tussen 30 en 40 km/uur.
Klopt.

Stapvoets filerijden met CC gaat dus niet.

Filerijden met cruise control is overigens sowieso niet aan te raden.

Berichten: 416

Re: De cruise control.

Stephaan schreef:Sinds 1967 heb ik cruise control op de opeenvolgende wagens waar ik sindsdien mee gereden heb. Het waren wel bijna steeds wagens met een automatische versnellingsbak.

Mijn ervaringen (of  toch een deel ervan) zijn de volgende :  

Bergop gedraagt de auto zich zoals een verstandige chauffeur dat zou doen als hij de zelfde constante snelheid wil behouden : dus optijd automatisch terugschakelen en naar behoefte gas geven. Als de motor het in de laagste versnelling en bij volgas het toch niet meer kan halen om de gewenste snelheid te leveren zal die snelheid op de dichtst mogelijke lagere snelheid blijven in de laagste versnelling en met volgas.

Met een hand geschakelde bak wordt alleen het gaspedaal bediend door de cruise control. Als de chauffeur niet ingrijpt krijg je de toestand die een domme chauffeur zou krijgen als hij denkt bergop de zelfde snelheid te kunnen houden, zonder terug te schakelen.

Bergaf zal de auto vanzelf niet (met de remmen) gaan remmen . Gas wordt automatisch terug genomen en de hoogste versnelling wordt (vanzelf) ingeschakeld. Maar de snelheid zal op steile hellingen oplopen boven de ingestelde snelheid.  Wil je dat de auto toch sterker op de motor remt kan je handmatig de versnellingshandle zo instellen dat de bak niet in een hogere versnelling kan dan wat je zelf wenst. In eerste versnelling remt de motor dan heel behoorlijk de snelheid af.

De cruise control kan steeds handmatig buiten bedrijf gesteld worden. Bovendien gebeurt dat automatisch van zodra je de rempedaal even indrukt. Omgekeerd schakelt de cruise control niet uit als je zelf gas bijgeeft bvb om in te halen.

Beneden een bepaalde snelheid werkt de CC niet.  Volgens het merk varieert die minimum snelheid tussen 30 en 40 km/uur. Het kan zijn dat je de snelheid bvb op 35km/u instelt en dan een steile helling opgaat. De CC zal dan soms de snelheid  niet snel genoeg aanpassen en dan beneden 30km/u zichzelf uitschakelen.
Dat was het antwoord waar ik naar zocht, bedankt.

Reageer