Stage zomer 2014

Reageer
Berichten: 47

Stage zomer 2014

Ik zit nu in mijn derde jaar bachelor in de elektrotechniek-computerwetenschappen aan de KU Leuven en zou graag een stage doen in mijn vakgebied. In de zomer van 2013 heb ik reeds werk (was strikt gezien een vakantiejob, maar was toch wel geavanceerde materie rond elektrische voertuigen) verricht bij een high tech bedrijf in de R&D industrie in het Leuvense.

Nu zou ik de komende zomer weer zo een soort van werk willen aanvatten hetzij meer in de branche van de digitale elektronica/computerarchitecturen. De eerste bedrijven die in me opkomen bij deze branche zijn grote namen zoals Nvidia, AMD, Intel, ... . Echter weet ik totaal niet hoe bij zo een bedrijf binnen te geraken en meestal hebben ze ook geen vestiging in België tenzij administratief (ik heb ook de indruk dat de hardware kant van veel bedrijven meer in Nederland zit, terwijl er in België vooral aan software gewerkt wordt maar hier kan ik fout in zijn).

Naar het buitenland gaan voor een stage of een onbetaalde stage zou voor mij geen probleem vormen, echter moet de job dan wel uitdagend genoeg zijn (lees: geen databases overtypen).

Weten jullie organisaties/manieren om hieraan te beginnen?

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Stage zomer 2014

Weten jullie organisaties/manieren om hieraan te beginnen?
IAESTE?

digitale elektronica/computerarchitecturen: Alcatel-Lucent?

Of zoek je echt digitale chip-design?

In België heb je legio bedrijven die analoge chipdesign doen, digitale weet ik niet echt.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Stage zomer 2014

Goede tip van 317070.

Een motivatiebrief en cv opsturen naar bedrijven die je echt wil kan ook wel helpen. Als je verder niets verneemt, kan je proberen om te bellen en aan een meer gericht telefoonnummer te geraken. Mijn ervaring is dat je vaak heel veel kan bekomen door iets te vragen (en door vol te houden).
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Stage zomer 2014

Opmerking moderator

Dit onderwerp past wellicht beter in studiekeuze.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 47

Re: Stage zomer 2014

317070 schreef: di 05 nov 2013, 00:25
IAESTE?
Ik heb me bij IAESTE ingeschreven en ben ook naar hun presentaties geweest. Echter tijdens hun presentaties lag de nadruk vooral op het "change your life" aspect en veel uitstapjes doen in dat buitenland maar niet echt iets over de bedrijf-werk toestand. Daarom zou ik ook graag andere organisaties leren kennen die soortgelijke dingen organiseren (liefst geen ontwikkelingslanden projecten zoals Humasol)

digitale elektronica/computerarchitecturen: Alcatel-Lucent?
Alcatel-Lucent zou een zeer goede kandidaat zijn (ik ben van Antwerpen dus is ook in de buurt) echter zou ik nog wat (namen van) bedrijven willen die in dezelfde sector actief zijn.

Of zoek je echt digitale chip-design?

In België heb je legio bedrijven die analoge chipdesign doen, digitale weet ik niet echt.
Het mag ook in een ander gebied zijn, zolang het maar niet te ver buiten de micro-elektronica ligt (dus geen energietechnieken etc.).
In physics I trust schreef: di 05 nov 2013, 07:18
Goede tip van 317070.

Een motivatiebrief en cv opsturen naar bedrijven die je echt wil kan ook wel helpen. Als je verder niets verneemt, kan je proberen om te bellen en aan een meer gericht telefoonnummer te geraken. Mijn ervaring is dat je vaak heel veel kan bekomen door iets te vragen (en door vol te houden).
Die ervaring deel ik ook mede door die vorige vakantiejob die ik vooral dankzij contact via een prof heb kunnen krijgen omdat er anders bijna niet binnen te geraken was op die R&D afdeling.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Stage zomer 2014

Het mag ook in een ander gebied zijn, zolang het maar niet te ver buiten de micro-elektronica ligt (dus geen energietechnieken etc.).
Maar dan heb je legio keuze: Melexis, Caeleste, ON Semiconductor, Caliopa doen bijvoorbeeld chipdesign. Barco, Xenics, Easics, TP Vision/Philips, Traficon werken ook dicht op het elektronica-niveau. Dan heb je er ook nog die werken aan producten voor die elektronica-ontwerpers, zoals Sigassi.

Kijk anders ook eens naar de job-sectie van je studentenkring, die gaan wel wat connecties hebben.
Ik heb me bij IAESTE ingeschreven en ben ook naar hun presentaties geweest. Echter tijdens hun presentaties lag de nadruk vooral op het "change your life" aspect en veel uitstapjes doen in dat buitenland maar niet echt iets over de bedrijf-werk toestand. Daarom zou ik ook graag andere organisaties leren kennen die soortgelijke dingen organiseren (liefst geen ontwikkelingslanden projecten zoals Humasol)
Ja, dat zijn die BEST-reisjes ofzo, die zijn niet zo interessant. Hun stages bij bedrijven in het buitenland zijn dat wel! Kijk maar eens of de processorbakkers à la intel daar niet tussen gaan zitten (als de lijsten van bedrijven uitkomen).
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Reageer