gewicht / volume / ... van propaan => Nm³

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

gewicht / volume / ... van propaan => Nm

Een vraagje aangaande propaan in flessen:

indien ik een massa vloeibaar propaan wil omrekenen naar Nm³, is volgende werkwijze dan correct?

molaire massa van propaan =~ 44 g/mol

dampdruk propaan bij 0 °C =~ 4 bar

normaaltemp = 273.15K

normaaldruk = 101 325 Pa

massa propaan = bijvoorbeeld 10 kg (dit is 10 kg vloeibare propaan die op 4 bar zit!)

De massa blijft hetzelfde bij comprimeren van het gas, dus ik neem aan dat er evenzeer 10 500 gram gas in die fles zit (?) :

pV = n R T

V = m R T / ( M p )

= 10 000 gram x 8.314 J/molK x 273.15 K / (44 g/mol x 101 325 Pa)

Dit zou willen zeggen dat er in een fles propaan van 10kg slechts 5 Nm³ gas zit.

De fout zit hem volgens mij dat ik geen rekening houdt met het omzetten van vloeibaar naar gasvormig, en ik houd ook geen rekening met de begindruk van 4bar.

Ik loop hier vast, iemand die mij een zetje kan geven?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: gewicht / volume / ... van propaan => Nm

Dit zou willen zeggen dat er in een fles propaan van 10kg slechts 5 Nm³ gas zit.


Dus 5m3 bij 1 bar. Zonder er aan te rekenen, denk ik dat dit toch wel ongeveer moet kloppen. De dichtheid van propaan is bij 1 bar en 0 graden celcius ongeveer 2 kg/m3

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: gewicht / volume / ... van propaan => Nm

1.85 kg/m³ bij 1bar en 15 °C volgens mijn specsheets... hmmmmm... dus het zou wel eens kunnen kloppen. Ik had dit hoger ingeschat (in de zin van dat er meer m³ in een fles zat...)

10 kg =~ 20l, na uitzetting geeft dit 5000l dus een expansiefactor van ~250, dat klopt ook bij benadering volgens google books ( http://books.google.be/books?id=KJOoQm3 ... me&f=false )

Reageer