[scheikunde] Reactievergelijking

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8

Reactievergelijking

Goedemiddag

Vandaag heb ik een toets gemaakt. Een vraag ging over het ontstaan van cu4-(oh)6-so4 op koperen beelden bij vervuilde lucht. Gegeven was dat het koper met in ieder geval SO2 reageerde, en er behalve Cu4... geen stoffen ontstonden.

Als reactievergelijking had ik gegeven:

24 cu + 14 h20 + 2so2 + 4 h2so4+ 13o2 = 6 cu4(oh)6so4

Wel een beetje gigantisch, maar goed het ging niet zo soepel. Een makkelijker reactie van medeleerlingen was:

8 Cu + 6 h20 + 2 so2 +4 o2 = 2 cu4(oh)6so4

Mijn vraag is dus eigenlijk of mijn reactie echt fout is, of dat het alleen wat omslachtig is. Hij klopt wel maar gaat het ooit werkelijk zo gebeuren? Waarschijnlijk niet...

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Reactievergelijking

Beide zijn fout omdat elementen niet met kleine letters geschreven worden ;) , subscript vergeef ik je even. De jouwe kan kloppen, maar waar moet dat zwavelzuur vandaan komen? Het gaat hiet over vervuilde lucht. Misschien dat jouw reactie het gevolg van een tussenstap weergeeft, maar dan moet je ook kunnen uitleggen waar dat zwavelzuur vandaan komt. Me dunkt dat je die reactie dan tegen de jouwe kunt wegstepen. :)

Berichten: 8

Re: Reactievergelijking

Excuses voor de slordigheid.

Ik had dit geschreven tussen twee toetsen in, op m'n mobiel. Ik dacht zelf dat het zwavelzuur in de vorm van zure regen (samen met het water) op het beeld zou vallen. Daar zou de stof dan vandaan moeten komen, in de vraag werd er nl. gesproken over vervuilde lucht (wat met alleen zwaveldioxide aanwezig ook het geval zou zijn uiteraard).

Reageer