Springen naar inhoud

Zuren en Basen – Oplossing bij elkaar voegen

• Log in om te kunnen reageren

Euskaan

Euskaan

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 november 2013 - 20:04

Hallo,

Ik heb voor scheikunde een D-toets gemaakt, maar er zitten twee opdracht bij waar ik niet uit kom. Ik heb de antwoorden gekregen, maar ik snap het nog steeds niet. Is er iemand die mij dit uit kan leggen?

Dit was de opdracht:
We voegen de onderstaande oplossingen bij elkaar. Bereken de pH van de oplossing die ontstaat.
100 ml 0,01 M HCl en 100 ml H2O

Antwoord: pH = -log(0,01/2) = 2,30
Ik snap het antwoord niet. Ik heb deze opdracht op mijn eigen manier geprobeerd en toen ben ik er wel uit gekomen, maar ik heb geen idee waarom het 0,01/2 zou moeten zijn. Ik weet dat de definitie van pH het volgende is: pH = -log[H3O+] Maar die concentratie is toch in mol/L? Zoals het in het antwoord staat, dan zou ik denken dat het in mol per ml staat ofzo.

Een andere (soorgelijke) opdracht snap ik ook niet:
We voegen de onderstaande oplossingen bij elkaar. Bereken de pH van de oplossing die ontstaat.
100 ml 0,1 M HCl en 50 ml 0,1 M NaOH.

Antwoord: pH = -log((10-5)/150) = 1,48
Deze snap ik al helemaal niet. Waarom zou je 10 - 5 doen en dan delen door 150?

Ik hoop dat er iemand is die deze vragen kan beantwoorden. Alvast bedankt :)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 november 2013 - 21:03

Het antwoord is een beetje kort door de bocht in beide gevallen. Ze laten een voor jouw belangrijke tussenstap weg: in het eerste geval verdubbel je het volume water, en dus halveer je de concentratie van 0,01 mol/l naar 0,005 mol/l. Het daadwerkelijke volume is niet van belang, omdat de concentratie (M = mol/l) al bekend is.

In het 2e geval rekenen ze de concentraties eerst om naar aantallen mmol door de concentratie in mol/l te vermenigvuldigen met de omgerekende volumes in liters (100 ml = 0,1 l). 0,1 mol/l * 0,1 l * 1000 mmol/mol = 10 mmol. Met 10-5 laten ze de helft wegreageren, en dan delen ze het resterende aantal mmol HCl door het totaalvolume in mmol. mmol/ml = mol/l.

Euskaan

Euskaan

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 november 2013 - 21:45

Het antwoord is een beetje kort door de bocht in beide gevallen. Ze laten een voor jouw belangrijke tussenstap weg: in het eerste geval verdubbel je het volume water, en dus halveer je de concentratie van 0,01 mol/l naar 0,005 mol/l. Het daadwerkelijke volume is niet van belang, omdat de concentratie (M = mol/l) al bekend is.

In het 2e geval rekenen ze de concentraties eerst om naar aantallen mmol door de concentratie in mol/l te vermenigvuldigen met de omgerekende volumes in liters (100 ml = 0,1 l). 0,1 mol/l * 0,1 l * 1000 mmol/mol = 10 mmol. Met 10-5 laten ze de helft wegreageren, en dan delen ze het resterende aantal mmol HCl door het totaalvolume in mmol. mmol/ml = mol/l.

Bedankt. Ik snap het nu wel denk ik. Ik heb alleen nog één vraag: waarom laten ze de helft wegreageren bij de tweede opdracht (dus waarom doen ze 10-5) Zit hier een logica achter?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 november 2013 - 22:08

ook hier weer een weggelaten stap.

totaalvolume wordt 100+50 =150 mL
dat verklaart de 150, en dat zijn dus milliliters.

mmol/mL is hetzelfde als mol/L . Als je volume uitdrukt in mL zul je voor een correcte concentratie dus je hoeveelheden in mmol moeten weergeven.

100 mL 0,1 mol/L bevat 0,1 L x 0,1 mol/L = 0,01 mol H3O+= 10 mmol H3O+
kun je nou zelf die 5 vinden?
en dan snappen waarom 10-5 in het sommetje staat?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Euskaan

Euskaan

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 november 2013 - 22:21

ook hier weer een weggelaten stap.

totaalvolume wordt 100+50 =150 mL
dat verklaart de 150, en dat zijn dus milliliters.

mmol/mL is hetzelfde als mol/L . Als je volume uitdrukt in mL zul je voor een correcte concentratie dus je hoeveelheden in mmol moeten weergeven.

100 mL 0,1 mol/L bevat 0,1 L x 0,1 mol/L = 0,01 mol H3O+= 10 mmol H3O+
kun je nou zelf die 5 vinden?
en dan snappen waarom 10-5 in het sommetje staat?

Bedankt! Ik snap de redenatie en ik kan de 5 denk ik ook wel zelf vinden. Ik snap nu ook waarom het gedeeld moet worden door 150. Ik snap alleen nog steeds niet waarom je 10 - 5 moet doen. Of wacht, misschien snap ik het al. De 5 mol NaOH reageert zeker met de HCl. Als al die 5 mol reageert, dan reageert dat maar met 5 mol HCl, dus dan heb je nog 5 mol [H3O+] over. Dus als je dit in reactievergelijkingen zou moeten weergeven dan krijg je dit als reactie toch:
HCl + NaOH --> Cl- + Na+ + H2O
Dan blijft er nog 5 mol HCl over. Dit HCl kan nog reageren met water:
HCl + H2O --> Cl- + H3O+

Klopt dit zo?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 november 2013 - 22:46

yep. :D

minder verwarrend was misschien geweest (0,01 -0,005)/0,150

en nog minder verwarrend met de tussenstappen om te verklaren hoe aan die hoeveelheden van 0,01 mol resp 0,005 mol te geraken

werk gewoon zoveel mogelijk met mol en liter, shortcuts met mmol en mL als hierboven zijn leuk voor als je wat routine met dit soort berekeningen hebt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Also tagged with one or more of these keywords: scheikunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures