Praktische vraag SPSS voor MSc scriptie

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Praktische vraag SPSS voor MSc scriptie

Hallo allemaal,

Momenteel ben ik bezig met de data analyse voor mijn MSc scriptie. Omdat ik lang geleden statistiek heb gevolgd en ik met een boek en internet niet zeker weet of ik een antwoord op mijn vraag heb gevonden, ben ik hier terecht gekomen.

Voor mijn analyse heb ik gepaarde data, waarvoor ik onder andere (als eerste test) een paired t-test heb uitgevoerd. Daarnaast heb ik gestratificeerd op geslacht, leeftijdscategorie, gezondheidsstatus (categorie) en BMI (categorie). Voor deze subgroepen wil ik weten of hier tussen een significant verschil is in de mate van effect. Dus bv. of het effect van de interventie bij mannen significant verschilt van het effect van de interventie bij vrouwen. Ik vond op meerdere bronnen dat ik een ANOVA met een post hoc kan doen, maar ik heb maar twee populaties... Of zijn mijn subgroepen nu de "populaties"? Overigens is er ook overlap tussen de subgroepen (dus personen die bijvoorbeeld in de subgroep "man" zitten, kunnen ook in de groep "BMI hoog" zitten).

Wie of wie snapt mijn vraag en kan mij verder helpen? Alvast dank!

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Praktische vraag SPSS voor MSc scriptie

Anova en dan geslacht, leeftijd, gezondhstatus, en BMI tegelijkertijd toevoegen aan het model.

Reageer