Integraal oplossen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

Integraal oplossen

Hallo,

Voor onze thesis zitten we met volgend probleem:

We hebben een integraal en zouden hieruit graag y+ halen. Echter is onze kennis van wiskunde precies iets te beperkt en helpt onze rekenmachine ons ook niet veel verder. Misschien kan iemand ons helpen?

Alvast bedankt!
integraal.JPG
integraal.JPG (12.02 KiB) 457 keer bekeken

Berichten: 555

Re: Integraal oplossen

Dat ziet er niet meteen een exact oplosbare uitdrukking uit.

Heb je nog verdere gegevens over de grootte van y+?

Als deze beperkt is in grootte, is het misschien mogelijk om met een benadering te gaan werken.

Ook de software hier kan geen exacte oplossing geven, de integraal is numeriek uit te rekenen ALS zowel
\(\kappa\)
, A en y+ een waarde krijgen.

Maar aangezien jullie hier y+ uit willen oplossen is dat geen goede manier lijkt me.

Met meer informatie zou het misschien lukken.

Berichten: 1.617

Re: Integraal oplossen

Ik vind de uitdrukking nogal verwarrend. De integratiegrens is de integratievariabele. Dat betekent dat onder de integraal de variabele alle waarden tussen de grenzen inneemt maar dat je aan de andere kant de de variabele als bovengrens als vaste waarde moet kennen om de integraal uit te rekenen. Het kan denk ik niet allebei tegelijk zijn. Misschien wil een echte wiskundige even zeggen of een dergelijke formulering wel oké (en oplosbaar) is.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Integraal oplossen

Anton_v_U schreef: do 07 nov 2013, 02:11
Ik vind de uitdrukking nogal verwarrend. De integratiegrens is de integratievariabele. Dat betekent dat onder de integraal de variabele alle waarden tussen de grenzen inneemt maar dat je aan de andere kant de de variabele als bovengrens als vaste waarde moet kennen om de integraal uit te rekenen. Het kan denk ik niet allebei tegelijk zijn. Misschien wil een echte wiskundige even zeggen of een dergelijke formulering wel oké (en oplosbaar) is.
Je neemt me volledig de woorden uit de mond; Neen, zoiets is niet okee. Ik gok dat het zoiets moe(s)t zijn:
\(\int_0^{y^+} \frac{2 dt}{1+ (1 + 4k^2t^2(1 - e^{-t/A}))^{1/2}}\)
. Klopt dat, Liesp?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 39

Re: Integraal oplossen

Hallo, ik ben de thesispartner van Liesp :)

Alvast bedankt dat jullie hier tijd in willen steken!

De integraal die gegeven werd is er inderdaad een die verwarrend uitgedrukt wordt. Echter blijkt deze toch juist te zijn. Drieske, ik weet niet waarom je alle y+ verandert en dan in de integratiegrenzen laat staan? Dat is toch volledig andere integraal ?

Hetgeen we uiteindelijk uit bovenstaande vergelijking willen krijgen is een formule waarmee we u* kunnen berekenen aan de hand van y (niet y+), u, κ, etc etc dit zijn allemaal waarden die uit een meetpunt van ons komen. We hebben ongeveer een 5000 meetpunten per meting, waardoor we hopen dat we een formule kunnen vinden die we zonder problemen in excel kunnen ingeven. Echter staat u* zowel in het linkerdeel als in het rechterdeel van de vergelijking, want y+ = (y * (u*))/v . We hebben er ons hoofd ook al op gebroken, en aangezien wij geen licentie hebben van maple hopen we hier een hulp te kunnen vinden die ons tot het resultaat kan brengen.

Afbeelding

Reageer