Springen naar inhoud

Hulp nodig bij koolstofverbindingen

• Log in om te kunnen reageren

Cursusje

Cursusje

• 0 - 25 berichten
  • 25 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 november 2013 - 16:13

Hoi iedereen!,

Ik ben zojuist begonnen met een cursus scheikunde, ik ben inmiddels bezig met de naamgeving van alkanen, alkenen en alkynen.

Wat ik hieraan niet snap is het volgende:

Geplaatste afbeelding
Bij deze verbinding tel ik slechts een hoofdketen van 5 C-atomen, dus ik dacht dat het in ieder geval om een pentyn ging.Daarnaast dacht ik dat er sprake was van zowel een methyl- als een ethylgroep. Helaas heb ik het schijnbaar helemaal mis, want de juiste naam van dit molecuul is : 4,4-dimethyl-2-hexyn
Kan iemand mij misschien uitleggen hoe ze hieraan komen?
Je zou mij er enorm mee helpen!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Cursusje

Cursusje

• 0 - 25 berichten
  • 25 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 november 2013 - 16:20

Ik lees nu net op een ander forum dat de hoofdketen van koolstofatomen niet noodzakelijk een rechte lijn hoeft te zijn, als dit inderdaad waar is dan snap ik de som denk ik al!

Typhoner

Typhoner

• >1k berichten
  • 2446 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 november 2013 - 17:08

Ik lees nu net op een ander forum dat de hoofdketen van koolstofatomen niet noodzakelijk een rechte lijn hoeft te zijn, als dit inderdaad waar is dan snap ik de som denk ik al!

het is de langste keten die de functionele groep bevat
This is weird as hell. I approve.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 09 november 2013 - 20:45

In "werkelijkheid" is er geen enkele keten recht, want de hoeken om een koolstofatoom met 4 buren zijn allemaal ongeveer 109 graden. De hoeken die hier als 90 graden zijn getekend zijn dus in het echte molecuul net zo groot als de rechtdoor getekende verbindingen.

Cursusje

Cursusje

• 0 - 25 berichten
  • 25 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 november 2013 - 18:58

Bedankt voor de reacties!
Gelukkig snap ik het nu en de extra uitleg van jullie is natuurlijk van harte welkom

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures