contacthoek

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 278

contacthoek

Ik heb in bijlage 2 tekeningen toegevoegd.

De linkse tekening komt overeen met een vloeistofdruppel op een oppervlak, omgeven door lucht. Typisch wordt de contact hoek gedefinieerd zoals ik heb getekend.

Maar ik heb de volgende situatie: ik heb nu géén vloeistofdruppel, maar een gasbubbel op een oppervlak dat voor de rest omgeven is door een vloeistof.

Bekijk het bv als een CO2 bubbel in spuitwater op de bodem van het flesje.

Ik heb de aangeduide hoek theta nodig, maar hoe kom ik hieraan? Is deze theta hetzelfde als ik een vloeistofdruppel water heb in een CO2 omgeving, zoals de tekening ernaast?

is het dezelfde theta? Oké in het geval van deze twee tekeningen lijkt de theta duidelijk niet dezelfde te zijn, maar ik heb ook maar gewoon twee bubbels getekend, totaal geen rekening houdend met andere zaken dus de correctheid voor deze bubbel en druppel formatie klopt niet helemaal. Deze 2 tekeningen kunnen niet voor dezelfde gas/vloeistof combinatie zijn.
Bijlagen
Naamloos.png
Naamloos.png (2.88 KiB) 457 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: contacthoek

Als je alleen naar de precieze omgeving rond je contactpunt kijkt zul je zien dat de hoek inderdaad hetzelfde is. Daar maakt het namelijk niet uit of er in de bulk meer gas is, of meer vloeistof.

Reageer