Tekenprogramma

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 967

Tekenprogramma

Ik moet voor natuurkunde een verslag schrijven over een praktische opdracht met een muizenvalauto. De inhoud hiervan is verder niet van belang voor deze vraag.

Is er een tekenprogramma waarmee ik gemakkelijk kan aangeven welke afstand de auto moet afleggen en welke lijn de auto moet afleggen?

Even voor de duidelijkheid:

- de auto begint in het startpunt (S), deze wil ik aangeven;

- vervolgens moet de auto door een poort (P) op 3 meter afstand van het startpunt. Ook deze wil ik aangeven. Denk hierbij aan een schaalverdeling van: 1 cm = 1 m;

- het eindpunt (F) wil ik aangeven op 4 m (dus 4 cm in de tekening) van P.

Ik kan dit uiteraard met een programma als Paint maken, maar dan krijg je vaak 'onprofessionele' tekeningen, met rafelige lijnen. Iemand die een soortgelijk, maar beter, programma kent?
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Tekenprogramma

Ik gebruik zelf Microsoft Visio om schema's te maken.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Tekenprogramma

Jeronimo schreef: zo 10 nov 2013, 12:54
Ik kan dit uiteraard met een programma als Paint maken, maar dan krijg je vaak 'onprofessionele' tekeningen, met rafelige lijnen.
Die rafelige lijnen kun je voorkomen door de tekening niet als .jpg, maar als .gif op te slaan.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Tekenprogramma

De plaatjes die ik regelmatig hier op het forum plaats, vind je die "professioneel" genoeg?

Gemaakt met een veredelde versie van Paint, Paintdotnet. Free download, google maar.

Groot voordeel boven Paint is dat je in lagen kunt werken, die je ook onafhankelijk van elkaar kunt draaien en zoomen

Ik gebruik dan een ruitjesblad als ondergrond om het allemaal netjes op schaal en plaats te krijgen, en die laag zet ik dan naderhand al of niet uit.
skeelerschot uitwerking.gif
skeelerschot uitwerking.gif (34.05 KiB) 712 keer bekeken
Maar ook hier geldt dat je rafelige lijnen krijgt als je een lijntekening als jpeg opslaat, en mottige kleuren. Dat is omdat JPEG gemaakt is om zeer geleidelijke kleurovergangen zoals in een foto mooi weer te geven. Daarentegen een foto als gif opslaan komt ook niet goed:

jpeg :
jas.jpg
jas.jpg (71.66 KiB) 713 keer bekeken
GIF :
jas.gif
jas.gif (46.19 KiB) 705 keer bekeken
moet je eens goed kijken wat Gif doet met die kleurovergangen in die leren jas, of ook in die blauwe jas. Komt omdat Gif maar 256 kleuren kent.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Tekenprogramma

Ik gebruik de oude gratis Jasc Paint Shop Pro 7.04. Werkt ook onder Windows 8 prima.

Corel heeft jaren geleden Jasc over genomen, maar de nieuwere versies van Corel mijd ik vanwege de hoge systeembelasting en de instabiliteit. Bovendien voegen ze niet echt veel voor mij bruikbare functionaliteit toe aan de oude versie.

PsP7 werkt met bitmap en vector afbeeldingen, in lagen en heeft voor mij ruim voldoende mogelijkheden voor 2d tekeningen en fotobewerking. Leest en schrijft een veelheid aan bestandsformaten. Naast PsP wordt ook Animation Shop bijgeleverd, een tamelijk eenvoudig programma voor het maken en editen van animated gifs.

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: Tekenprogramma

klazon schreef: zo 10 nov 2013, 16:12
Die rafelige lijnen kun je voorkomen door de tekening niet als .jpg, maar als .gif op te slaan.
Ah, top! Zal ik 'ns proberen!
Jan van de Velde schreef: zo 10 nov 2013, 16:35
De plaatjes die ik regelmatig hier op het forum plaats, vind je die "professioneel" genoeg?

Gemaakt met een veredelde versie van Paint, Paintdotnet. Free download, google maar.

Groot voordeel boven Paint is dat je in lagen kunt werken, die je ook onafhankelijk van elkaar kunt draaien en zoomen

Ik gebruik dan een ruitjesblad als ondergrond om het allemaal netjes op schaal en plaats te krijgen, en die laag zet ik dan naderhand al of niet uit.

[attachment=14373:skeelerschot uitwerking.gif]
Dat vind ik er inderdaad altijd goed uitzien. Lijkt me zeker handig.

Xenion & Michel, ook bedankt voor de tips!
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Tekenprogramma

Daarnet vergeten, maar Geogebra is ook een geweldig programma.

Het is een gratis programma waarin je eenvoudig meetkundige tekeningen kan maken. Je kan bijvoorbeeld vastleggen hoe groot een bepaalde hoek moet zijn of dat 2 lijnen evenwijdig moeten zijn.

Voor diagrammen om een proces uit te leggen zou ik het niet aanraden, maar voor tekeningen zoals die van Jan hierboven is het zeker een handig programma.

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: Tekenprogramma

Heb net een afbeelding van Geogabra gezien en dat ziet er inderdaad ook erg goed en handig uit! Ik zag ook dat je golven kunt 'tekenen', dus dat is erg handig als ik daar een vraag over heb, zodat ik duidelijk kan aangeven wat ik bedoel. Ik werk daar namelijk op dit moment mee en het is niet altijd even gemakkelijk :P

Nogmaals bedankt ;)
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Reageer