Parametrisatie & artesische vergelijkingen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 138

Parametrisatie & artesische vergelijkingen

Dag allemaal,

Ik ben een student burgerlijk ingenieur en heb problemen met 1 vast onderdeel.

Ik begrijp maar niet hoe ze in het handboek gaan van de parametrisatie naar de cartesische vergelijking.

Als ik het goed begrijp ga je bij de parametrisatie uw x en y apart beschrijven. (of uw R van de poolcoordinaat x cos(alfa)/sin(alfa doen)

Maar hoe ga je nu van een bepaalde parametrisatie naar de cartesische vergelijking?

Bijvoorbeeld:

Parametrisatie van een cardioïde:
\(x = a(1+cos(alfa))cos(alfa)

y= a(1 + cos(alfa))sin(alfa)\)
De cartesische vergelijking:
\((x^2 + y^2- ax)^2 = a^2(x^2 = y^2)\)
Nu begrijp ik niet hoe ze de overgang maken. Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen of de correcte uitleg geven. Indien ik fouten maak in redeneringen van hierboven mogen jullie mij er zeker op wijzen. Heel erg bedankt alvast !

Berichten: 546

Re: Parametrisatie & artesische vergelijkingen

Bij een cartesische vergelijking geef je een direct verband tussen x en y, bij parametrische vergelijkingen zijn beiden functies van een variabele (meestal t).

Als je dus de functies voor x en y invult in het linker- en rechterlid, zou er hetzelfde uit moeten komen. Trouwens, bij de symbooltjes is er een teken voor α zonder dat je dat voluit hoeft te schrijven met latex ofzo.

Berichten: 138

Re: Parametrisatie & artesische vergelijkingen

Th.B schreef: zo 10 nov 2013, 16:00
Bij een cartesische vergelijking geef je een direct verband tussen x en y, bij parametrische vergelijkingen zijn beiden functies van een variabele (meestal t).

Als je dus de functies voor x en y invult in het linker- en rechterlid, zou er hetzelfde uit moeten komen. Trouwens, bij de symbooltjes is er een teken voor α zonder dat je dat voluit hoeft te schrijven met latex ofzo.