[natuurkunde] krachten tekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 405

krachten tekenen

Hallo

Als je een cilinder hebt met een plank erop en je moet de normaalkracht op de plank tekenen, dan vroeg ik me af hoe je die moet tekenen (zie bijgevoegd bestand voor tekening). Want je hebt zowel een normaalkracht uitgeoefend door de grond, maar ook één uitgeoefend door de cilinder. De normaalkracht moet je loodrecht tekenen op het oppervlak die de normaalkracht uitoefend. Maar bij de cilinder heb je een rond oppervlak, dus moet je dan de normaalkracht loodrecht op het raakvlak aan de cilinder tekenen of toch gewoon loodrecht op een evenwijdige met de grond?
Bijlagen
Naamloos.jpg
Naamloos.jpg (10.49 KiB) 186 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: krachten tekenen

angel1995 schreef: zo 10 nov 2013, 18:27
bij de cilinder heb je een rond oppervlak, dus moet je dan de normaalkracht loodrecht op het raakvlak aan de cilinder tekenen ..//..?
ja
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 1.617

Re: krachten tekenen

De normaalkracht is per definitie loodrecht op het oppervlak op het punt waar het voorwerp het oppervlak raakt (dus loodrecht op het raakvlak, normaal betekent loodrecht) dus het moet loodrecht getekend worden.

Het heeft ook een reden om met de normaalkracht te werken.

Als de kracht die de cilinder op de plank uitoefent niet loodrecht op het oppervlak is, dan kun je hem ontbinden in een component loodrecht op het oppervlak en een kracht langs het oppervlak.

De kracht langs het oppervlak is de wrijvingskracht (die tegengaat dat de plank langs de cilinder schuift) en de kracht loodrecht op het oppervlak is de normaalkracht (die tegengaat dat de plank wegzakt in de cilinder).

Berichten: 405

Re: krachten tekenen

Maar dan heb je twee normaalkrachten op de plank, 1 uitgeoefend door de grond op de plank en 1 uitgeoefend door de cilinder op de plank, klopt dit? En compenseren beide normaalkrachten dan de zwaartekracht op de plank?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: krachten tekenen

angel1995 schreef: ma 11 nov 2013, 10:32
Maar dan heb je twee normaalkrachten op de plank, 1 uitgeoefend door de grond op de plank en 1 uitgeoefend door de cilinder op de plank, klopt dit?
Ja
En compenseren beide normaalkrachten dan de zwaartekracht op de plank?
Zal wel moeten, want als er ergens een nettokracht overblijft gaat de plank versnellen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 1.617

Re: krachten tekenen

angel1995 schreef: ma 11 nov 2013, 10:32
Maar dan heb je twee normaalkrachten op de plank, 1 uitgeoefend door de grond op de plank en 1 uitgeoefend door de cilinder op de plank, klopt dit? En compenseren beide normaalkrachten dan de zwaartekracht op de plank?
Inderdaad, dat zal wel moeten want anders versnelt de kracht naar boven of naar beneden. Maar dat is nog niet het hele verhaal.

De normaalkracht op de plank door de cilinder werkt schuin naar rechtsboven in de figuur. De verticale component van deze kracht heft samen met de normaalkracht op de plank door de vloer de zwaartekracht op.

Maar dan blijft nog de horizontale component van de normaalkracht van de cilinder over. De plank is in rust dus de totaalkracht is nul.

Welke kracht heft de horizontale component op?

Berichten: 405

Re: krachten tekenen

Anton_v_U schreef: ma 11 nov 2013, 17:44
Inderdaad, dat zal wel moeten want anders versnelt de kracht naar boven of naar beneden. Maar dat is nog niet het hele verhaal.

De normaalkracht op de plank door de cilinder werkt schuin naar rechtsboven in de figuur. De verticale component van deze kracht heft samen met de normaalkracht op de plank door de vloer de zwaartekracht op.

Maar dan blijft nog de horizontale component van de normaalkracht van de cilinder over. De plank is in rust dus de totaalkracht is nul.

Welke kracht heft de horizontale component op?
De wrijvingskracht tussen de cilinder en de plank?

Berichten: 1.617

Re: krachten tekenen

Die had ik niet bedoeld maar het is mogelijk een deel van het antwoord bedenk ik me nu. Soms moet ik even dieper nadenken over ogenschijnlijk eenvoudige situaties...

Laten we twee toestanden bekijken:

1. De plank schuift niet over de vloer en de cilinder oefent alleen de normaalkracht uit.

2. De plank wil over de vloer schuiven, de vloer houdt hem niet helemaal tegen maar de ruwheid van de cilinder houdt de rest tegen.

Reageer