[natuurkunde] Systeemborden: tellen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 11

Systeemborden: tellen

Hallootjes,

Ik ben bezig met een practicum voor natuurkunde, maar het lukt me niet om tot de oplossing te komen, dus vroeg ik me af of iemand mij suggesties/tips zou kunnen geven. Mijn practicum gaat dus over het systeembord. Het is de bedoeling dat ik met de pulsenteller(s) hoger dan 16 moet tellen. Met 1 systeembord kun je tot 15 tellen, dus ik heb er sowieso 2 of meer nodig. Dat betekent ook automatisch dat ik twee pulsentellers ga gebruiken.

Dit is wat ik tot nu toe heb:

Als de pulsenteller 1111 (decimaal 15) bereikt, zal er door nog een bij te tellen tot 0000 leiden. Ik wil dan dat de tweede teller die onthoudt, en dus van 0 naar 1 springt (overflow). En als de teller voor de tweede keer van 0000 naar 1111 is gegaan, en opnieuw naar 0000 springt, dan moet ik de tweede teller met eentje ophogen (van 0001 naar 0010). De eerste teller is dan 2x van 0000 naar 1111 gelopen. De tweede teller houdt dus het aantal malen bij dat de eerste van 0000 via 1111 weer naar 0000 spingt.

Het enige wat ik nu moet verzinnen is hoe de tweede teller dus met eentje gaat verhogen als de eerste teller van 1111 naar 0000 springt. (zie bestand)

Dus iemand suggesties of tips???

Zou het erg waarderen!

Groetjes Bart
Bijlagen
teller.jpg
teller.jpg (63.43 KiB) 480 keer bekeken
PHYSICSSSSSSSSSSSSSS

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Systeemborden: tellen

kenmerkend aan deze overgang is dat ineens alles van je eerste teller terug op 0 staat

inverteer alles, hang alles aan EN-poorten, en je krijgt alleen hoog als álles laag is
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Technicus
Berichten: 1.163

Re: Systeemborden: tellen

De suggestie hierboven is niet helemaal correct. Deze zal namelijk bij de allereerste puls ( als de tellers nog op 0 staan) óók de 2e teller triggeren.

Als alle uitgangen van de eerste teller hoog zijn EN er een puls is, moet er 1 puls naar de tweede teller. Wat voort poort kan je gebruiken om alleen hoog te zijn als beide ingangen hoog zijn? En hoe kan je die combineren?

Berichten: 11

Re: Systeemborden: tellen

Dus wat er nu gesuggereerd wordt, is dat ik geen invertor moet gebruiken maar wel een EN-poort?
PHYSICSSSSSSSSSSSSSS

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Systeemborden: tellen

Ja, da's een betere suggestie, maar met 1 EN-poort ga je er niet raken.

Heb je systeembord-software? Want dan kun je dit zó uitproberen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Technicus
Berichten: 1.163

Re: Systeemborden: tellen

Met één EN-poort kan je van 2 ingangen controleren of ze allebei hoog zijn. Hoe zou je nu te werk gaan als je 3 ingangen wil controleren?

En als je het met 3 ingangen kan, hoe doe je het dan met 4, 5 of 6?

En hoeveel ingangen wil je in dit geval eigenlijk controleren?

Berichten: 11

Re: Systeemborden: tellen

In dit geval moeten 4 ingangen gecontroleerd worden: 1, 2, 4 en 8 op de pulsenteller

Dus dan moet ik twee EN-poorten gebruiken?

Heb trouwens wel systeembord software; ben er nu mee bezig.

(p.s. dank jullie voor jullie hulp he! :) Waardeer het zeer! )
PHYSICSSSSSSSSSSSSSS

Berichten: 11

Re: Systeemborden: tellen

of nee volgens mij moet je 3 EN-poorten gebruiken.. en die weer uiteindelijk aan de tweede pulsenteller verbinden?
PHYSICSSSSSSSSSSSSSS

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: Systeemborden: tellen

Vergeet die opmerking over die puls niet. Zonder die puls zal je 2e teller direct op 1 springen als de 1e teller op 1111 springt. Dat kan je vermijden door de 1111 slechts in rekening te brengen bij de volgende telpuls.

Niet zo eenvoudig als het leest, want als die puls komt, springen je teller 1 uitgangen wel terug op 0000 he !

En ik ken dat systeembord niet zo, maar staat er op die tellers toevallig geen 'carry' uitgang. dat is typisch een uitgang die doet wat jij nodig hebt, nl. op 1 springen als de teller terug van 1111 op 0000 draait.
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Berichten: 11

Re: Systeemborden: tellen

Ik heb nog 1 klein vraagje: na 1111 springt ie over naar 0000. Maar de pulsenteller op het systeembord op school springt na 9 al naar 0.. Want er is maar plaats voor 1 cijfer op het schermpje van de pulsenteller. Op de systeembord software gaat ie na 9 gewoon door tot het hexadecimale getal F (15).. Dus moet ik dan in me verslag schrijven dat ie na 9 op 0 springt of dat ie na 1111 op 0000 springt??????
PHYSICSSSSSSSSSSSSSS

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Systeemborden: tellen

bart16 schreef: di 12 nov 2013, 18:51
Dus moet ik dan in me verslag schrijven dat ie na 9 op 0 springt of dat ie na 1111 op 0000 springt??????
Wat je in jijn verslag moet schrijven is wat je doet op de systeembord(en) waarop je de proef uitvoert.

Met een beetje geluk kun je trouwens de teller van je systeembordsoftware zó instellen dat hij ook na 9 terug op 0 springt (mocht dat gewenst zijn) . In Systematic kan dat in elk geval (rechtse klik op zo'n teller)
bart16 schreef: di 12 nov 2013, 18:51
Maar de pulsenteller op het systeembord op school springt na 9 al naar 0.. Want er is maar plaats voor 1 cijfer op het schermpje van de pulsenteller.
springt dan ook de binaire uitvoer van 1001 naar 0000?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 11

Re: Systeemborden: tellen

Ja na 1001 springt ie naar 0000, dus heb het ook zo genoteerd in me verslag..
PHYSICSSSSSSSSSSSSSS

Reageer