Springen naar inhoud

eindsnelheid van de auto

• Log in om te kunnen reageren

Choco__

Choco__

• >250 berichten
  • 932 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 november 2013 - 21:53

Een auto met een massa van 1000 kg rijdt op een helling aan 60 km/h naar beneden. Gedurende het remmen verbruikt hij 53.103 J. Welke eindsnelheid heeft de auto? (uitkomst: vt=13 m/s) --> kom er niet aan?
Ek= 1,28*105J
verschil : 1,28*105J - 53*103J = 7,5*104J ??(niet juist)

wilt iemand mij verder helpen aub?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Anton_v_U

Anton_v_U

• >1k berichten
  • 1620 berichten
  • Validating

Geplaatst op 10 november 2013 - 22:59

Dit is met deze gegevens niet oplosbaar. Ik mis het hoogteverschil (of steilheid helling en lengte helling). Je voelt vast wel aan dat het uitmaakt hoe steil en hoe lang de helling is.

Verder: mogen we alle weerstandskrachten verwaarlozen?

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 11 november 2013 - 17:42

je stelt
LaTeX
maak je hier geen rekenfout
ik kom op
LaTeX
hoe kom je aan dit vraagstuk?
staat dit vraagstuk zo letterlijk in je studieboek?

Veranderd door aadkr, 11 november 2013 - 17:52

toaic

toaic

• >250 berichten
  • 445 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 november 2013 - 14:00

Choco,

De eindsnelheid is gevraagd. Deze hoeft niet 0 km/u te zijn.
Als deze niet nul hoeft te zijn, dan is het mogelijk dat na het remmen er nog
kinetische energie over is. Dit heb je in principe al berekend. (echter zie opm van aadkr over je rekenfout)

Met welke formule zou je dan met de overgebleven kinetische energie de eindsnelheid
van deze auto kunnen berekenen?

Anton_v_U

Anton_v_U

• >1k berichten
  • 1620 berichten
  • Validating

Geplaatst op 13 november 2013 - 15:41

Met welke formule zou je dan met de overgebleven kinetische energie de eindsnelheid van deze auto kunnen berekenen?

Met geen enkele, omdat de steilheid van de helling uitmaakt voor de snelheid en die is niet gegeven.

Veranderd door Jan van de Velde, 13 november 2013 - 21:31
formulering aangepast

Th.B

Th.B

• >250 berichten
  • 523 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 november 2013 - 21:06

Je komt volgens mij op 13 meter per seconde uit als je gewoon heel die 'helling' negeert (dat er dus een beweging over een horizontaal vlak plaatsvindt). TS heeft de vraag dus niet goed overgenomen of deze is verkeerd geformuleerd door het boek.

toaic

toaic

• >250 berichten
  • 445 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 november 2013 - 14:07

Mij lijkt het ook dat de helling buiten beschouwing moet worden gelaten. Gezien de gegevens in de vraag.
Het idee van deze opgave lijkt mij. Dat je er achter moet komen hoe de snelheid verandert wanneer er
een tegenwerkende kracht op een bewegend voorwerp wordt uitgeoefend.

Anton_v_U

Anton_v_U

• >1k berichten
  • 1620 berichten
  • Validating

Geplaatst op 14 november 2013 - 16:44

Op geen enkel proefwerk of examen mag je de vraag zomaar aanpassen omdat je denkt dat de vraagsteller wat anders bedoelt dan wat er staat. Je moet de vraag beantwoorden.

Als er geen zinvol antwoord mogelijk is met de gegevens die je hebt, kun je de vraag niet beantwoorden. Dan zeg je: deze vraag kan ik niet beantwoorden met de gegevens die er bij staan en je geeft een korte onderbouwing. Als dat klopt dan is het een fout in het proefwerk of examen want het kan niet de bedoeling zijn de kandidaten met onoplosbare problemen op te zadelen.

Wel kun je soms met een aanname een opgave maken maar dat doe je alleen als die aanname redelijk is. Als er een helling in een mechanicaopgave staat dan is het niet redelijk aan te nemen dat er geen helling is

Vergelijk het eens met:

Opgave.
Jan legt 13,4 km af. Bereken zijn gemiddelde snelheid in m/s.

Ik denk trouwens dat tot in de bovenbouw van het vwo een belangrijk deel van de leerlingen 13,4 zal delen door 3,6 als je ze deze vraag voorlegt.

Veranderd door Anton_v_U, 14 november 2013 - 16:47

Also tagged with one or more of these keywords: natuurkunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures