Springen naar inhoud

Determinatie van een metaal

• Log in om te kunnen reageren

ThijssjihT

ThijssjihT

• >25 berichten
  • 56 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 november 2013 - 09:36

Goedemorgen,

Ik heb een onbekend metaal, en ik wil weten welk metaal dit is. Voor het nut (want je wilt toch weten wat je in de kast hebt staan), en voor de leuk.

In het potje zitten kleine zwarte kogeltjes met doffe grijze plekken. Als ik ze een tijdje in mijn handen rol, worden ze compleet zwart. Met schuurpapier opschuren laat zien dat het metaal (of de legering?) glimmend zilvergrijs is.

De dichtheid kan ik met mijn spullen niet nauwkeurig bepalen. Met de 'onderdompelmethode' heb ik de dichtheid tussen de 7,1 en 8,4 bepaald.

Ik ga nog wat testjes doen, en zal snel met meer info komen.

Hebben jullie een idee wat dit voor materiaal kan zijn, en hebben jullie suggesties voor proeven?

Veranderd door ThijssjihT, 12 november 2013 - 09:36

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

ThijssjihT

ThijssjihT

• >25 berichten
  • 56 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 november 2013 - 09:54

Nog 3 resultaten gekregen:

Opschuren lijkt veel van het metaal af te halen. Het lijkt me dus redelijk zacht.
De zwarte (geoxideerde?) kant geeft geen zichtbare reactie met 2M zoutzuur.
De zilverkleurige kant wordt zwart in 2M zoutzuur, zonder verdere waarnemingen.

Deze resultaten lijken naar zilver te wijzen:
- Reactie met zoutzuur is er wel (het wordt zwart), maar zo langzaam dat de gasontwikkeling niet zichtbaar is. Dit duidt op een enigszins edel metaal
- Zilveroxide is bruin/zwart.
- Het oxide is niet oplosbaar in zoutzuur

Maar zilver heeft een hogere dichtheid dan mijn monster. Tevens is zilverchloride niet zwart.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 november 2013 - 11:29

Je dichtheid klopt met ijzer. De zwarte kleur kan ook komen door de verdelingsgraad van het materiaal. Het lijkt me een staalvorm.

toaic

toaic

• >250 berichten
  • 445 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 november 2013 - 11:44

zou je een kleine hoeveelheid kunnen oplossen in saltpeterzuur.
Wanneer opgelost is. Neutraliseren met natronloog. Je zou dan bv een aantal neerslag proefjes met diverse
zouten kunnen doen.

ThijssjihT

ThijssjihT

• >25 berichten
  • 56 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 november 2013 - 13:16

Je dichtheid klopt met ijzer. De zwarte kleur kan ook komen door de verdelingsgraad van het materiaal. Het lijkt me een staalvorm.

Ja, daar dacht ik ook aan. Dat zou op dit moment mijn eerste gok zijn. Maar het lijkt erg zacht, en het reageert nauwelijk met zoutzuur. Daarbij zouden ijzerzouten moeten oplossen in zoutzuur. Dit sluit een staalvorm niet uit, maar ik zou nog even verder moeten zoeken.

Wanneer opgelost is. Neutraliseren met natronloog. Je zou dan bv een aantal neerslag proefjes met diverse
zouten kunnen doen.

Ik zal zodra ik tijd heb het vervolgonderzoek opstarten.

king nero

king nero

• >250 berichten
  • 934 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 november 2013 - 19:15

magnetisch?
Hardheid, volgens de schaal van Mohs? (Cu-draad moet je wel ergens kunnen vinden, en dat ligt tussen zilver en staal)

Hoe weet je eigenlijk dat je met een metaal begint?

Th.B

Th.B

• >250 berichten
  • 523 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 november 2013 - 21:15

Misschien een proef met geleiding gedaan?

ThijssjihT

ThijssjihT

• >25 berichten
  • 56 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 november 2013 - 14:01

Misschien een proef met geleiding gedaan?

Nog niet. Het zijn balletjes met een variabele grootte. Bij een draad is het een eitje, voor die balletjes zou ik niet even 1-2-3 weten hoe ik zo'n proef zou moeten opzetten.

magnetisch?
Hardheid, volgens de schaal van Mohs? (Cu-draad moet je wel ergens kunnen vinden, en dat ligt tussen zilver en staal)

Hoe weet je eigenlijk dat je met een metaal begint?

Ik weet niet hoe ik hardheid zou moeten testen. Krassen met koperdraad of zo?
Je 2e opmerking vind ik wel sterk. Ik weet inderdaad niet of het echt een metaal is. Ik ben er gewoon vanuitgegaan, omdat het tussen de niet brandbare metalen was opgeslagen, maar ik weet dit inderdaad niet zeker.

zouten kunnen doen.

Ik heb 65% salpeterzuur. Het is niet of nauwelijks oplosbaar hierin (niet zichtbaar binnen 10 minuten althans).

Veranderd door ThijssjihT, 25 november 2013 - 14:02

Margriet

Margriet

• >1k berichten
  • 2141 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 25 november 2013 - 17:30

Zouden het misschien loodkogeltjes kunnen zijn? Dichtheid klopt niet maar verder...

Lood is zacht en verder lees ik (oud scheikundeboek) dat lood aan de lucht donkergrauw wordt door basisch loodcarbonaat en dat het niet oplost in zoutzuur, zwavelzuur en gec. salpeterzuur omdat de zouten daarin een beschermlaagje vormen. Het lost wel op in verdund salpeterzuur omdat loodnitraat daarin wél oplost.

Probeer ze eens in verdund salpeterzuur op te lossen.

Verder als het zilveren kogeltjes zouden zijn dan moet je met zilverpoets of ammonia het oxidelaagje kunnen verwijderen.

Veranderd door Margriet, 25 november 2013 - 17:31

ThijssjihT

ThijssjihT

• >25 berichten
  • 56 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 november 2013 - 13:41

65% is al een klein beetje verdund. Hoeveel zal ik moeten verdunnen? Naar 1M?

Ik heb met een waterpomptang een bolletje helemaal fijngeknepen, dus het is redelijk zacht. Daarna wat opgeschuurd. In ongeveer 1M salpeterzuur nog steeds geen reactie.

Omdat het zo zacht is, lijkt het me geen staalsoort

edit:

Ik kan met een glazen staafje zeer makkelijk het zwarte laagje (ik ben even voorzichtig met het een 'oxide'laagje noemen) eraf schrapen, en zelfs met een pipetje een klein beetje uit het zilverkleurige metaal scheppen.

Veranderd door ThijssjihT, 26 november 2013 - 13:45

Margriet

Margriet

• >1k berichten
  • 2141 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 26 november 2013 - 15:22

Er staat alleen verdund salpeterzuur, 65% is ca 15 M, op mijn gevoel afgaand zou ik zeggen 5x verdunnen. Maar je kunt natuurlijk ook verschillende verdunningen proberen.

Verder vond ik nog dat lood zo zacht is dat je het met een mes kunt snijden en dat je dan een blauwigwitte metaalglans ziet. Verder dat als je met lood over papier strijkt dat het dan een donkere streep achterlaat.
Er wordt ook gezegd dat je met lood op papier kunt schrijven. Probeer het eens.

Maar als je het kunt scheppen zou ik weer eerder aan kwik of amalgaam denken.

ThijssjihT

ThijssjihT

• >25 berichten
  • 56 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 november 2013 - 16:22

Het is geen kwik of amalgaam. Het is een vaste stof op kamertemperatuur. Het staat hier al zeker 2 jaar in de kast, en het zijn nog steeds kleine kogeltjes. Vergelijk het scheppen met wanneer je met een lepel uit een bak roomijs schept.

ThijssjihT

ThijssjihT

• >25 berichten
  • 56 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 november 2013 - 16:30

Ik ben er uit: de stof is LOOD

Ik kan het snijden met een mes. Als het in een punt gesneden is, kan ik er mee schrijven op papier.

En het belangrijkste: Het piepkleine beetje dat toch reageert met salpeterzuur geeft een gele neerslag met kaliumjodide!

Lood dus... Ik ga even goed mijn handen wassen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures