Praktische vraag: Kans multiple choice

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

Praktische vraag: Kans multiple choice

Ondanks dat ik mijn Havo gehaald heb kom ik hier niet uit. (Ik weet het, het is doodsimpel)

Er zijn 40 vragen op een toets, meerkeuze. Er zijn elke keer 4 opties, volledig willekeurig.

Wat is de kans dat ik 10 vragen goed heb als ik gok? Er komt gelijk 25% bij mij naar boven maar iets zegt me dat dát niet klopt.

Hoe kom ik bij het antwoord, en wat is het antwoord?

Berichten: 7.068

Re: Praktische vraag: Kans multiple choice

Precies 10 vragen goed of is meer dan 10 ook goed?

Geheugen-kietel-link

Berichten: 3

Re: Praktische vraag: Kans multiple choice

Precies 10 en 10 of meer.

Berichten: 7.068

Re: Praktische vraag: Kans multiple choice

Heeft de geheugen-kietel-link weer iets bij je boven gebracht?

Berichten: 3

Re: Praktische vraag: Kans multiple choice

Ja. Maar het probleem blijft dat het niet mijn brein in wil. Ik kan het zelfs aan anderen uitleggen. Toepassen lukt maar niet.

Het allerergste is dat als ik het uitgewerkt zie begrijp ik wat er gebeurd. Maar ik kan gewoon niet de variabelen op een rij krijgen.

Berichten: 546

Re: Praktische vraag: Kans multiple choice

Okay, dus je begrijpt hopelijk nu dat we een binomiaal experiment hebben. We willen tien of meer keren succes. Dat is dus 10 keer, 11 keer, 12 keer, 13 keer, et cetera. tot en met 40 keer. Die kansen kun je allemaal uitrekenen. Dat kun je niet zo snel exact doen, is meer iets voor een rekenmachine.

Berichten: 7.068

Re: Praktische vraag: Kans multiple choice

Die kansen kun je allemaal uitrekenen.
Dat kan, maar het is natuurlijk sneller om 0 tot 9 uit te rekenen en dan het complement te gebruiken.

Ik denk dat het in dit geval echter praktischer is om een benadering te doen met een normale verdeling.

Reageer