Verstoring van metalen in een magnetisch veld

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 29

Verstoring van metalen in een magnetisch veld

Samen met een vriend maak ik een profielwerkstuk met als einddoel om een werkende metaaldetector te bouwen.

Waar we op theoretisch vlak tegenaan lopen is dit: Waarom verstoort een metaal een magnetisch veld? En in het verlengde daarvan: Hoe detecteer je het verschil tussen verschillende metalen?

Dat een metaal een verstoring veroorzaakt en dat je deze verstoring meet en daardoor weet dat er metaal in de buurt is, is ons duidelijk. Het gaat ons er dus puur om het waarom.

in ieder geval alvast bedankt voor alle reacties!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.594

Re: Verstoring van metalen in een magnetisch veld

ik weet hier ook het fijne niet van , maar het heeft te maken dat metalen en ook andere stoffen eigenschappen vertonen die in 3 soorten voorkomen

paramagnetisme

diamagnetisme

en ferromagnetisme.

(lastige matherie)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Verstoring van metalen in een magnetisch veld

Paramagnetisme, diamagnetisme en ferromagnetisme zijn bij een metaaldetector marginale bijverschijnselen. Daaraan kun je bij een geavanceerde detector zien met wat voor metaal je te maken hebt.

Maar het belangrijkste effect is inductie. Het magneetveld van de zoekspoel induceert een stroom in het metalen voorwerp. Je creëert als het ware een transformator met het metalen voorwerp als secundaire wikkeling. De geïnduceerde stroom onttrekt energie aan de zoekspoel, waardoor diens zelfinductie afneemt. En dat meet je dan als een frequentieverhoging in de oscillator waar de zoekspoel deel van uitmaakt.

Berichten: 29

Re: Verstoring van metalen in een magnetisch veld

Bedankt voor de reacties, hier hebben we zeker wat aan!

Toch nog een vraagje: misschien maak ik het nu veel te ingewikkeld maar wat gebeurd er dan op atoomniveau in het metalen voorwerp? Ik bedoel dus: wat maakt dat er in het metalen voorwerp zelfinductie ontstaat?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Verstoring van metalen in een magnetisch veld

Ik denk dat je het nu te diep zoekt. In het metalen voorwerp ontstaat een inductiestroom, net als in een kortgesloten secundaire wikkeling van een transformator.

Berichten: 29

Re: Verstoring van metalen in een magnetisch veld

Op zich is dat ook genoeg het enige probleem is dus dat je geen onderbouwing hebt voor waarom metalen het veld verstoren en andere materialen(bijvoorbeeld hout) dat niet doen. Het enige wat je dus kunt zeggen is dat er in hout geen inductie ontstaat, dit zou betekenen dat we een deelvraag zouden moeten skippen. Toch bedankt in ieder geval!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Verstoring van metalen in een magnetisch veld

Het verschil lijkt me duidelijk. Metalen zijn geleiders, en hout niet, of nauwelijks.

In hout kan hoogstens een inductiespanning ontstaan, maar er zal geen stroom gaan lopen.

Verder vind ik veldverstoring niet zo'n elegante term. Ik zou liever zeggen dat de inductiestroom energie uit het veld onttrekt.

Reageer