Drempelpotentiaal

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 78

Drempelpotentiaal

Hallo,

Kan iemand me helpen met het verstaan van de waarde van de drempelpotentiaal? Ik weet wel wat het is maar waarom het bv. zoals in mijn handboek -60 mV is begrijp ik niet. Als ik het goed begrijp zijn de Natrium en Kalium kanalen in rust aan -80mV maar wanneer er een prikkel is, komt er meer natrium in de cel en als het aan -60 is dan heb je een actiepotentiaal. Maar waarom krijg je dat opeens aan -60? Een stof probeert de rustpotentiaal toch gewoon zo dicht mogelijk bij zijn omkeerpotentiaal (omkeer natrium= +67) te brengen? Waarom doet hij dit dan niet aan -80 of -70 ofzo en wel opeens aan -60?

Ook staat er in mijn cursus dat de drempelpotentiaal afhankelijk is van de Kalium conductantie...Ik begrijp dat die conductantie de prikkelbaarheid van de cel beïnvloed omdat de cel er meer negatief van kan worden waardoor het moeilijker is om de drempelpotentiaal te bereiken maar verandert deze ook de waarde van de drempelpotentiaal?

Alvast bedankt.

Berichten: 78

Re: Drempelpotentiaal

Ondertussen begrijp ik wel dat er aan -80, de rustpotentiaal, dus wel instroom is van Natrium maar geen nettostroom in de cel omdat Kalium dit compenseert. Telkens als er dus EPSP's zijn, gaat de natrium conductantie dus omhoog en krijg je een hogere rustpot en wanneer hij aan -60 komt heb je de drempelpotentiaal bereikt en krijg je een actiepotentiaal. Is dit correct? En kan iemand me toch nog eens uitleggen waarom dit aan -60 gebeurt? Ik heb me er al dood op gezocht maar zit echt vast...

Dankjewel

Reageer