problemen met bouwen versimpelde metaaldetector

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 29

problemen met bouwen versimpelde metaaldetector

Samen met een vriend willen wij voor ons profielwerkstuk een simpele metaaldetector bouwen. We hebben eerst een kit van Velleman gebouwd en wilde nu zelf iets maken. Daarom hebben we de schakeling van onderstaande site nagebouwd:

http://www.circuitstoday.com/metal-detector-circuit

Zover ik begrijp zou de radio stil moeten vallen als deze op de zelfde frequentie staat als die van de schakeling. De schakeling werkt(met universeelmeter spanning over verschillende onderdelen gemeten en die klinkt logisch) maar ik heb zowel de LW als MW frequenties op de radio afgescant en de radio valt niet stil. De vraag is dus nu: zou iemand mij kunnen uitleggen hoe deze schakeling ongeveer werkt en hoe ik de eigenfrequentie zou kunnen uitrekenen?

Alvast bedankt voor alle reacties!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: problemen met bouwen versimpelde metaaldetector

De eigenfrequentie wordt bepaald door de trillingskring van L1 met C3 en C4. De zelfinductie van de spoel kun je berekenen met de bekende spoelformules.

Gezien de lage waarde van C3 verwacht ik dat je eerder in de kortegolfband zit. Heb je er al eens een scoop op gezet om te zien of het ding wel oscilleert?

Er zijn nog wel andere manieren om te zien of hij oscilleert, maar aangezien dit eigenlijk een schoolvraag is mag je daar eerst zelf eens over piekeren.

Reageer