Recodering probleem

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 9

Recodering probleem

Beste lezer,

Voor mijn masterscriptie ben ik bezig met een logistische regressie over de vraag naar de sociale huur op de woningmarkt. Het betreft een binair keuzemodel Y=sociale huur of marktwoning. Dat is althans de Y die ik wil gebruiken. Nu moet ik die Y-variabele nog maken.

Ik ben in het bezit van de Woon2012 database met variabelen;

- variabele Huko = huurwoning of koopwoning (1 of 0)

- variabele Khuuri = kale huur van de respondent (metric)

Nu wil ik de nieuwe variabele sociale huurwoning of marktwoning maken (1-0). Daarvoor moet ik Huko uit elkaar halen want van alle huurwoningen wil ik de huurwoningen >= (met een huur hoger dan) 664,66 per maand (grens sociale huur per 2012), bij de koopwoningen op doen.

Alleen weet ik niet hoe.

Ik zou jullie hulp erg waarderen.

met vriendelijke groet,

Paul

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Recodering probleem

Je kan bij het creeren van variabelen IF-statements gebruiken. Welke software gebruik je?

Berichten: 9

Re: Recodering probleem

Dank voor je reply. Ik gebruik spss. Met transform/recode kan ik bijna alle variabelen wel tackelen behalve deze. Ik ken if-statements niet is dat een optie binnen spss?

Berichten: 9

Re: Recodering probleem

Ja ik snap de if's, moest er ff over nadenken. Maar dan lukt het me nog niet. T klinkt simpel maar het is vrij lastig. Maso = 1=1if khuuri<=664,66 1=0 if khuuri >=664,66 en 0=0. Alleen kan dit niet ivm de vele ifjes...

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Recodering probleem

Uhm..jawel. Is die code hierboven zoals je het geprobeerd hebt in SPSS? Want op die manier gaat het inderdaad niet lukken. IF-statements moeten aan het begin van het commando staan. Vergeet ook niet het Compute command.

Berichten: 9

Re: Recodering probleem

Nee ik had geen computer. Maar in theorie moet het zo lijkt me, alleen ik krijg het niet voor elkaar met compute of recode.

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Recodering probleem

Recode gaat ook niet werken. Maar met compute en een aantal if-statements is het echt peanuts:

Compute newvar=999.

If (huko=1 and khuuri<664,66) newvar=1.

If (huko=1 and khuuri>=664,66) newvar=0.

If (huko=0) newvar=0.

Berichten: 9

Re: Recodering probleem

Helaas loopt SPSS met deze code moeilijk te doen, ik denk dat je oplossing toch niet helemaal correct is. Voor m'n gevoel moet ik het ook in 2 stappen doen. Gelukkig heb ik een andere variabele gevonden die me kan helpen, ik mis alleen wat cases.

Bedankt voor je hulp.

"There are three kinds lies: lies, damned lies, and statistics"

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Recodering probleem

Nee hoor, als je variabelen netje numeriek zijn, loopt deze syntax gewoon (je moet misschien hooguit de komma vervangen door een punt), ik heb het net gecheckt namelijk. En ik kan je verzekeren dat het echt niet in twee stappen hoeft. Zijn je variabelen wel numeriek of stiekem string? In welke zin doet SPSS moeilijk? Kan je de output eens geven?

Berichten: 9

Re: Recodering probleem

Dag saffron dank voor je reactie. Heb deze variabele even naast me neergelegd. punt/komma was eerst fout inderdaad. Vervolgens nog een error en daarna kwam er een nieuwe variabele uit met alleen maar missingvalue. Ben vandaag aan het werk maar probeer vanavond iets duidelijker te zijn.

Berichten: 9

Re: Recodering probleem

Hij zegt; error 4381 in colum 1. Text:if. The expression ends unexpectedly. Execution of this command stops.

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Recodering probleem

Dan ben je hoogstwaarschijnlijk de regel ervoor een punt vergeten. Aan het einde van elke commando-regel in SPSS moet een punt staan, anders werkt het inderdaad niet.

Berichten: 9

Re: Recodering probleem

Hij doet het!! Alleen geeft hij nog een percentage van 5,2% dat onder 999 valt... Dat zal ongetwijfeld met khuuri te maken hebben. Dank je wel! Super bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Recodering probleem

Mooi dat het werkt! Heb je toevallig missings op de variabelen? Dat zou kunnen verklaren dat er nog een een aantal mensen 999 heeft.

Berichten: 9

Re: Recodering probleem

De missing is gecodeerd met 999999 en 999998. Dus dat is op te lossen met tranform info different variables en klaar. Nu de rest vd scriptie nog...zucht.

Reageer