[scheikunde] redox vergelijkingen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 163

redox vergelijkingen

stel de totaalvergelijkingen op met behulp van binas:

c. een aangezuurde KCLO3oplossing wordt gevoegd bij een Na2SO3oplossing.

ClO3 is de sterkste oxidator en SO3 de sterkste reductor. bij de antwoorden staat dat je de vergelijking van SO3 bij elektrodepotentiaal -0,09 moet gebruiken, maar waarom niet die van -0,92. deze heeft wel OH- maar er staat toch dat alleen KCLO3 aangezuurd is? of moet je er vanuit gaan dat als er niks staat dat de stof neutraal is?

en een vraag over hoe je weet welke jood halfvergelijking je moet nemen..

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: redox vergelijkingen

Als je een oplossing van natriumsulfiet toevoegt aan een aangezuurde oplossing van kaliumchloraat dan heb je een aangezuurde oplossing van zowel chloraat als sulfiet. Er zijn dan dus geen OH- ionen aanwezig en je kunt dus ook niet de halfreactie gebruiken waarin OH- in voorkomt.

Kijk voor jood eens naar de toestand van de deeltjes in de halfreacties.

Berichten: 163

Re: redox vergelijkingen

maar je hebt eerst alleen natriumsulfiet, deze kan toch ook basisch zijn? je kunt toch ook een base bij een zuur gooien

je hebt twee I2- waarvan 1 vast en de ander opgelost, de I3- is ook opgelost.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: redox vergelijkingen

Je kunt een base bij een zuur gooien, maar waar is dan het basische milieu TIJDENS de redoxreactie?

Berichten: 163

Re: redox vergelijkingen

dus als er staat dat één van de stoffen aangezuurd is, mag de ander nooit OH- hebben, omdat het milieu tijdens de reactie zuur is?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: redox vergelijkingen

Het heeft niets te maken met het wel of niet hebben, het heeft te maken dat een reactie aangegeven in basisch milieu gewoon niet in zuur milieu loopt.

Zie je die halfreacties overigens alleen als lijntjes tekst waarmee je een trucje uitvoert of snap je daadwerkelijk wat er staat?

Berichten: 163

Re: redox vergelijkingen

oke, nu snap ik dat ja!

nouja, ik weet dat er in de halfreactie elektronen overdracht plaats vindt, ik weet niet of verder nog op mijn niveau belangrijk is om meer te weten, anders hoor ik het graag! :)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: redox vergelijkingen

.... nouja, ik weet dat er in de halfreactie elektronen overdracht plaats vindt, .........
Dat is niet juist. Bij een redoxreactie worden elektronen overgedragen. Hierbij staat de reductor de elektronen af en neemt de oxidator de elektronen op. Je hebt dus altijd een oxidator én een reductor nodig. Een reactie waarbij alleen elektronen worden opgenomen of een reactie waarbij alleen elektronen worden afgestaan bestaat niet.

Halfreacties alléén verlopen dus niet.

Reageer