Springen naar inhoud

diameter & dikte van een paal bereken voor...

• Log in om te kunnen reageren

pete.de.groote

pete.de.groote

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 november 2013 - 19:15

Hallo,

Kan iemand van jullie me helpen.

Ik zou moeten bereken wat de beste wanddikte is van een buis.

Bedoeling is een aluminium buis van 60 a 70mm lengte 6meter verticaal te plaatsen

Op het hoogste punt word deze belast met een lamp met een totaal gewicht van 2Kg

Bedoeling is een stevige paal te krijgen die toch ook niet teveel beweegt bij regen en wind.

Hoe begin ik hier best aan ?

alvast bedankt
Pete

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 15 november 2013 - 19:33

Ik weet niet hoe je dit rekenkundig moet benaderen, maar 70mm lijkt me wat dun voor een paal van 6 meter hoogte.
Kijk eens naar lantaarnpalen op straat, die zijn vaak 6 meter hoog, maar veel dikker.

kwasie

kwasie

• >250 berichten
  • 348 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 november 2013 - 19:51

Maak een VLS.

pete.de.groote

pete.de.groote

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 november 2013 - 00:09

VLS (vertical launching system) ?

​basis idee komt eigenlijk vanuit een vlaggenmast perspectief met enkel het feit dat er geen vlag maar een lamp bovenaan op komt.

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 november 2013 - 11:59

VrijLichaamsDiagram?

Bovendien moet je de paal op het moment dat de wind aan die 2kg geeft berekenen eerder dan op de verticale last van de 2kg.
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

Michel Uphoff

Michel Uphoff

• >5k berichten
  • 5370 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 november 2013 - 15:03

70 mm diameter bij een lengte van 6 meter is wel heel erg slank, kans op knik lijkt mij groot.
Vlaggenmasten mogen wel wat zwiepen, maar dat wil je bij zo'n lamp natuurlijk niet.

Je zou aan de hand van het doorsnede-oppervlak van de paal én de lamp wel ongeveer kunnen uitrekenen wat de winddruk wordt bij verschillende snelheden, zodat je het buigend moment kan berekenen. Daarop zou je adhv de materiaaleigenschappen (die bij aluminium zeer sterk uiteenlopen, afhankelijk van de samenstelling en fabricagemethode) en de afmetingen mogelijk iets kunnen zeggen over de amplitude van het zwiepen.

Als je er vanuit gaat dat de windbelasting gelijkmatig is, zou je een parabolische momentlijn moeten krijgen, naar ik meen volgens 0,5ql2. (q= windbelasting per meter lengte, l=lengte buis). Wellicht verbetert iemand met een meer actieve kennis van constructieleer dit, want mijn kennis is op dit vlak erg roestig.

Ik denk echter dat het resultaat van zo'n exercitie behoorlijk onzeker kan zijn, ook omdat rukwinden resonanties kunnen veroorzaken, een erg lastig te doorgronden verschijnsel.

Tuidraden of een dikkere paal zijn geen optie?

Als je die buis al hebt, zou je eens kunnen kijken of je hem aan een zijde in kan klemmen en onder wat verschillende belastingen de buiging kunnen bepalen. Als je vervolgens het oppervlak van de dwarsdoorsnede van buis + lamp weet kan je nagaan of bij een bepaalde windkracht de buiging binnen de gewenste perken blijft.

Als je uitgaat van een dragcoëfficiënt van 1, geldt als winddruk per m2 ongeveer:

WindkrachtN/m2
570
6120
7180
8270
9370
10500
11660
Motus inter corpora relativus tantum est.

skraaijevanger

skraaijevanger

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 november 2013 - 11:41

Als je je vrijlichaamsdiagram hebt getekend kun je de formule voor buigspanning gebruiken:
http://amechanicalen...r/buigspanning/

Hiermee kun je berekenen of de buis het niet begeeft onder de kracht van de wind van de post hierboven ^.

Je zou dan aan de hand van het kwadratisch oppervlaktemoment de dikte van je buis kunnen bepalen en checken of deze het houdt.
http://amechanicalen...r/buigspanning/

over zwiepen heb ik geen kennis.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures