Springen naar inhoud

Vlekken op verkeersborden


  • Log in om te kunnen reageren

#1

jkien

    jkien


  • >1k berichten
  • 3054 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 november 2013 - 01:36

's Avonds zie je soms donkere vlekken op verkeersborden. Hoe zou dat komen?

Verkeersbord.JPG

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Benm

    Benm


  • >5k berichten
  • 8809 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 november 2013 - 02:45

Dit soort borden worden gemaakt met retro-reflectieve verf. Dit wil zeggen dat ze voornamelijk licht terugkaatsen in de richting waar het vandaan kwam, zoals je koplampen. Ze kaatsen echter ook licht terug van straatverlichting die zich in je buurt bevindt, en soms staan er nog aparte lampen op ook.

Wat je bij dit bord lijkt te zien is dat er donkere vlekken ontstaan in het midden van den afzonderlijke panelen, wellicht door vervorming daarvan.

Onder welke omstandigheden heb je deze foto gemaakt? Alleen bij het licht van je koplampen, of terwijl er ook straatverlichting brandde, er voor/achterliggers waren en dergelijke?
Victory through technology

#3

jkien

    jkien


  • >1k berichten
  • 3054 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 november 2013 - 09:37

Meestal zie ik het vanuit de auto, maar ik heb de foto gisteravond zonder auto gemaakt vanaf een plaats langs de weg, met een fototoestel met flits. Er waren geen auto's in de buurt, en ten opzichte van de reflectie van de flits was de straatverlichting verwaarloosbaar.

#4

Raspoetin

    Raspoetin


  • >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 november 2013 - 13:42

Ik heb dit inderdaad ook al vaker gezien. Een verklaring heb ik niet, maar het valt mij op dat dit over het algemeen alleen bij koud weer zichtbaar is.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

#5

jkien

    jkien


  • >1k berichten
  • 3054 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 november 2013 - 14:11

Vanmorgen kwam ik er weer langs, bij daglicht. De eerste foto is zonder flits, de tweede met flits, de derde is de achterkant. Verrassend bij de foto met flits is de contrastomkering t.o.v. gisteravond: de donkere vlekken zijn lichte vlekken geworden. Het vlekkenpatroon lijkt op het balkenpatroon van de achterkant. Alsof het een röntgenfoto is.

combi.jpg

#6

Michel Uphoff

    Michel Uphoff


  • >5k berichten
  • 5395 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 november 2013 - 14:27

Waarschijnlijk is het condens dat het kleurverschil verklaart. Die witte strepen lijken mij watersporen.
De nattere delen zijn dan overdag kennelijk lichter.
Motus inter corpora relativus tantum est.

#7

jkien

    jkien


  • >1k berichten
  • 3054 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 november 2013 - 21:19

Er blijkt inderdaad condens te zijn op de donkere plekken van een avondfoto met flits. De condens is, dankzij straatlantaarns, zichtbaar als grijze vlekken op de foto zonder flits.

Vanmiddag toen het iets warmer werd heb ik nog een foto van het verkeersbord gemaakt, met flits. Doordat alle condens verdampt was vertoonde de reflectie van de flits geen vlekkenpatroon meer.

condens_anim.gif . droog.JPG

#8

Benm

    Benm


  • >5k berichten
  • 8809 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 november 2013 - 02:38

Condens kan zeker een factor zijn.

Retro-reflectieve verf werkt met kleine 'bolletjes' met een brekingsindex van ongeveer 2. Tegenover lucht/vacuum reflecteren die licht terug naar de lichtbron, hetgeen je wilt bij een verkeersbord oid. Je ziet de reflectie dan heel sterk bij gebruik van een fotocamera met ingebouwde flitser, maar ook als automobilist door het licht van je eigen koplampen.

Als die borden droog zijn werkt die brekingsindex van 2 heel goed (2x die van lucht), maar als er een laagje water over zo'n bord ligt heb je een overgangslaag met een brekingsindex van 1.3 dat roet in het eten gooit.

Afhankelijk van of het op een gegeven moment aan het condenseren of juist aan het verdampen is, is het goed te verklaren waarom het midden van de panelen meer of minder reflecterend lijkt dan de rand.
Victory through technology

#9

jadatis

    jadatis


  • >250 berichten
  • 347 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 november 2013 - 14:42

Goed dat je ook een keer de achterkant gefotografeerd heb.
Daar zie je die dikke draagbalk in het midden waar op de voorkant het vocht al verdampt is .
Ook de 2 horizontale strepen vind je terug aan de achterkant met die verdikte blauwe profielen .
Dus het frame achter de plaat geeft klaarblijkelijk betere isolatie of afscherming van de wind , die daar eerder verdampen van het vocht geeft.
Dit zie je ook wel eens op een garage-deur in het patroon van de balken daar achter.
Edit; zie nu op andere foto dat het bord uit meerdere kleine borden bestaat met naden, waar het licht op eerste foto feller is direct onder die naad.
Dus er spelen meer factoren mee dan isolatie en windafscherming of juist meer luchtwerveling.

Veranderd door jadatis, 18 november 2013 - 14:49


#10

jkien

    jkien


  • >1k berichten
  • 3054 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 november 2013 - 16:20

N.a.v. je opmerking dat er meerdere kleine borden (panelen) op de foto onderscheidbaar zijn vroeg ik me af of je op de foto kunt aflezen in hoeverre sommige panelen een beetje scheef gemonteerd zijn, zonder meetapparatuur. Welk effect heeft de hellingshoek β op de retroreflectie?

Een bijzonder retroreflectietype waarmee je β kunt bepalen is de secundaire retroreflectie, de kleurige regenboogband die je bij dit verkeersbord met een koplamp op je hoofd, of op een flitsfoto, ziet bij een invalshoek van ongeveer 45°. Als je naast het bord heen en weer loopt kun je zien dat de regenboogband meebeweegt over het vlakke bord. Bij een scheef paneel vertoont de regenboogband een verplaatsing. Bij dit verkeersbord trad de grootste verplaatsing op bij het OLVG-paneel rechtsboven, daar was de verplaatsing ongeveer 2°, gemeten met het blote oog, door vergelijking met de diameter van de volle maan, 0,5° (zie foto). Bij een deuk elders op het bord was de verplaatsing ongeveer 1°. De onbekende hellingshoek β moet gelijk zijn aan de waargenomen regenboogverplaatsing.

bordmetpijl.jpg . 004rot.JPG
Secundaire retroreflectie op foto met flits. Verkeersbord zonder condens. De gele cirkels hebben de grootte van de volle maan. De pijl naar het OLVG-paneel representeert de verplaatsing van de regenboogband ten gevolge van de hellingshoek β van dat paneel.


diagram.png
Retroreflectiehelderheid als functie van de invalshoek, met secundaire retroreflectiepiek naast de primaire retroreflectie.


Misschien bevat de secundaire retroreflectie nog wat meer informatie, en misschien zou je daarmee het retroreflectortype kunnen onderscheiden (parels of microprisma's). Dat zou aardig zijn.


brug2.jpg
Secundaire retroreflectie van de zon op een witte retroreflector, invalshoek 45°. Zon, oog en bord zijn collineair (op één lijn gelegen). De rode kleur is beter zichtbaar op dit witte bord dan op de blauwe verkeersborden hierboven. Foto bij daglicht; omgeving donker door korte belichtingstijd.


#11

jkien

    jkien


  • >1k berichten
  • 3054 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 december 2013 - 21:27

Het condensprobleem blijkt bekend te staan als het dauwprobleem van verkeersborden (dew problem). Bij een nieuwe generatie verkeersborden wordt het dauwprobleem bestreden door een hydrofiel buitenoppervlak en een bord van aluminium. Door het hydrofiele oppervlak vloeien condensdruppels spoedig samen tot een vlakke waterfilm, die het retrogereflecteerde licht niet meer verstrooit. Het voordeel van aluminium t.o.v. staal is vermoedelijk de betere warmtegeleiding, die ongelijkmatige condensvorming (het balkenpatroon) voorkomt. [1, 2]

parels32.JPG . microprisma015.JPG . krans_schets.png
Links: parels; midden: microprisma's (de kleine putjes zijn microprisma's; de grote zeshoek begrenst een luchtcel); rechts: schets van de ligging van primaire en secundaire reflecties in een 180° gezichtsveld.
 

Misschien bevat de secundaire retroreflectie nog wat meer informatie, en misschien zou je daarmee het retroreflectortype kunnen onderscheiden (parels of microprisma's). Dat zou aardig zijn.


Ik heb een paar laagbijdegrondse verkeersborden bekeken. Van dichtbij kun je met het blote oog zien of de reflectielaag van een verkeersbord bestaat uit parels of microprisma's (zie foto). De secundaire reflectie blijkt niet op te treden bij parels, en wel bij microprisma's. De zogenaamde microprisma's zijn wiskundig geen prisma's maar piramides, of kubushoeken. Schuin invallende lichtstralen waarvan de invalsrichting loodrecht op een piramideribbe staat moeten in principe retroreflectie vertonen in een 2 dimensionaal vlak, met slechts 2 weerkaatsingen i.p.v. 3. Dat kan de secundaire reflectie verklaren.

De ligging van de regenboogbanden heb ik hierboven geschetst in een 180° gezichtsveld als witte cirkelbogen, voor twee verkeersborden. De schets van het tweede bord klopt niet precies, het waren teveel bogen om te overzien. Het aantal bogen zegt iets over de symmetrie van het microprismapatroon.






0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures