Hoever reikt het geheugen?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 2

Hoever reikt het geheugen?

Ik ben er niet 100% zeker van of dit wel onder psychologie valt, maar ik heb een vraag hierover en ik ben er wel zeker van dat jullie hier een antwoord op weten.

Een vriend van mij beweert dat zijn geheugen nog "vlagen" bevat van toen die 2 jaar oud was. Nu weet ik dat het geheugen niet verder reikt dan toen je 4 was, maar er komt nog iets bij. Toen hij 2 was heeft zijn vader hem mishandelt, en zijn z'n ouders uit elkaar gegaan. Nou denk ik dat die dit van zijn moeder heeft vernomen en dat mede hierdoor er een soort verbeelding is ontstaan waardoor die er zeker van is dat die het zich nog kan herinneren.

Ik ben erg benieuwd naar het antwoord.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Hoever reikt het geheugen?

Er is niets zo bedrieglijk als het geheugen. Het geheugen (de hippocampi) is namelijk een apart stukje hersenen dat sterke connecties heeft met het limbische systeem (maakt er zelfs onderdeel van uit). Zo kunnen herinneringen emoties oproepen, maar kunnen emoties ook leiden tot herinneringen. Emoties zijn subjectief. Hieruit extrapolerend maakt dat herinneringen ook subjectief.

Zie ook voor een interessante uiteenzetting:



En specifiek met betrekking tot dit onderwerp:

http://en.wikipedia....ld_sexual_abuse
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 12.262

Re: Hoever reikt het geheugen?

Dit is inderdaad een lastige kwestie.

Zelf herinner ik me vrij weinig van voordat ik pakweg een jaar 10 was, maar wel hier en daar flarden van het een of ander. Er zijn echter ook zaken die me later verteld zijn, wellicht meerdere keren, waarvan ik ondertussen het idee heb dat het 'werkelijke' herinneringen zijn, maar waarvan ik ook niet echt kan uitsluiten het verhalen zijn waar ik zelf een 'valse' herinnering omheen heb gebouwd.

Overigens ligt er voor mij geen enkele traumatische gebeurtenis aan ten grondslag, maar ik herken het idee van je afvragen of iets een werkelijke herinnering is, of dat het een 'geplante' herinnering is wel. Of bijvoorbeeld wel een heldere herinnering hebben aan hoe iets verlopen is, zonder te kunnen plaatsen wanneer dat dan was.

Anderzijds denk ik dat je er ook niet teveel waarde aan moet hechten: laten we wel zijn, de kans dat je je kunt herinneren wat je vorige week (exact 7 dagen geleden) als avondeten at is ook niet zo bijster groot, tenzij het iets bijzonders was. Je kunt dat wellicht wel terug-puzzelen door te kijken bij wie je die dag was en dergelijke, maar zonder dat te doen denk ik dat het lastig is om direct te zeggen was het nou was.
Victory through technology

Berichten: 2

Re: Hoever reikt het geheugen?

Bedankt voor de reacties, ik vond het ook ongeloofwaardig maar ik wou er toch zeker van zijn.

Berichten: 4

Re: Hoever reikt het geheugen?

Ik kan mij nog herinneren dat ik in het ziekenhuis gelegen heb toen ik 2,5 jaar oud was. Dit zijn tevens de enige herinneringen aan die tijd. Daarna zijn de herinneringen vanaf 4 jaar ongeveer.

Hoe kan dat dan? Het zijn herinneringen die niet op foto's staan en mijn ouders mij ook niet verteld kunnen hebben omdat zij bij bepaalde gebeurtenissen niet eens aanwezig waren. Bijvoorbeeld hoe ik in de wastafel gewassen werd, dat we een naambordje geknutseld hadden, dat mijn nichtje mij enkel het kadootje snel mocht geven en daarna weer weg moest, mijn beer was zoek en ik vond het vreselijk wanneer mijn ouders iedere dag weer vertrokken omdat het bezoekuur afgelopen was. Ik heb nog steeds een hekel aan rookvlees omdat ik dat dagelijks kreeg daar. Iedere dag kreeg ik injecties in mijn been. Het kind wat naast mij lag heette Arja en had een giftige stof gedronken. Ik kan me een kamer herinneren waar ik alleen lag, gescheiden met een glazen wand van een andere kamer (met gordijn). Deze kamer heb ik later nog eens terug gezien toen mijn zoontje buisjes kreeg... heel bizar.

Reageer