[wiskunde] Breuken delen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 79

Breuken delen

hallo ik heb een vraag over mijn breuken opdracht

Onderaan de pagina staat een uitleg hoe ik het beste kan maken.

Zodat jullie weten waar ik mee bezig ben. dat zijn de manieren dat ik het kan berekenen plus nog 1 pagina die hierna zou komen omdat ik niet meer daan 1000 kb mocht toevoegen.

ik zou hierna mijn vraag stellen.

Afbeelding

dat is dus de uitlege net als de onderstaande pagina die mij het makkelijkste lijkt.

Alleen wat mijn vraag is als je ziet hoe manier 2 handig rekenen word gedaan dat beide breuken x 8 gaan.

maar kan ik ook een van onderstaande sommen. Ik zou een zelf verzonnen som doen wat ik denk dat ik onderstaande manier begrijp. de breuk: 1/7 : 1\4 1/7x 7 = 1 (hele dus). en 4x 1/4 word 1 dus de som wordt dan toch...

1:1 is 1? mag deze manier of heb ik het fout?

Afbeelding

ik hoop dat iemand mij kan helpen groetjes Djohn!

Berichten: 772

Re: Breuken delen

Bij het delen van twee breuken geldt altijd het volgende: Vermenigvuldig de eerste breuk met het omgekeerde (= teller en noemer van plaats omwisselen) van de tweede breuk, of symbolisch:

a/b : c/d = a/b * d/c

Pas dit nu een toe op je zelf verzonnen opgave (1/7 : 1/4)

Gebruikersavatar
Berichten: 79

Re: Breuken delen

NW_ schreef: zo 17 nov 2013, 14:03
Bij het delen van twee breuken geldt altijd het volgende: Vermenigvuldig de eerste breuk met het omgekeerde (= teller en noemer van plaats omwisselen) van de tweede breuk, of symbolisch:

a/b : c/d = a/b * d/c

Pas dit nu een toe op je zelf verzonnen opgave (1/7 : 1/4)
Oke bedankt! Oh..het is nogal verwarrend dat het boek zoveel manieren brengt enzo. ik zie de uitleg inderdaad in mijn boek staan. Dankjewel voor je reactie. Dus ik moet van boven staande opgave dit maken. 1/7 : 1/4 =

1/7X

4/1=

1x 4 = 4

7x 1 = 7

is volgens mij 4/7

of ik reken het verkeerd uit.

Berichten: 772

Re: Breuken delen

Vele boeken zullen dit inderdaad op diverse manieren brengen wat inderdaad voor verwarring kan scheppen. De methode dat je zojuist hebt gevolgd is naar mijn mening de meest eenvoudige. Je antwoord is overigens correct.

Gebruikersavatar
Berichten: 79

Re: Breuken delen

NW_ schreef: zo 17 nov 2013, 14:37
Vele boeken zullen dit inderdaad op diverse manieren brengen wat inderdaad voor verwarring kan scheppen. De methode dat je zojuist hebt gevolgd is naar mijn mening de meest eenvoudige. Je antwoord is overigens correct.


Oh... Dankjewel! het lijkt zo moeilijk! maar is dus niet zo dus! Heel erg bedankt! een pluim omhoog! :D echt fijn. ik kan het nu snappen. ;)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Breuken delen

we hebben voor rekenen met breuken ook een hele mooie microcursus:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Breuken delen

NW_ schreef: zo 17 nov 2013, 14:03
Bij het delen van twee breuken geldt altijd het volgende: Vermenigvuldig de eerste breuk met het omgekeerde (= teller en noemer van plaats omwisselen) van de tweede breuk, of symbolisch:

a/b : c/d = a/b * d/c
Begrijp je deze formule?

Gebruikersavatar
Berichten: 79

Re: Breuken delen

oja teller en noemer omdraaien. sorry voor mijn late reactie!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Breuken delen

Djohn schreef: ma 06 jan 2014, 17:09
oja teller en noemer omdraaien. sorry voor mijn late reactie!
zeg liever: delen door een breuk is hetzelfde als vermenigvuldigen met het omgekeerde van die breuk.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 79

Re: Breuken delen

oja... dat legde mijn meester ook een x uit. dat bedoelde hij dus... Ik was nog niet zover toen in het boek. het is allemaal niet zo moeilijk zolang je de logica snap is het makkelijk en leuk! :)

Reageer