Springen naar inhoud

Destillatie versnellen

• Log in om te kunnen reageren

Irene.s

Irene.s

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 november 2013 - 17:06

Hey, wij moeten voor een destillatiepracticum een vraag beantwoorden over hoe je een destillatie versnelt (de damp eerder bovenin de kolom terecht kunt laten komen) zonder daarvoor de opstelling te veranderen of het verwarmingselement op een hogere stand te zetten. Het zou fijn zijn als iemand mij met dit vraagstuk zou kunnen helpen, alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 november 2013 - 17:25

Bedenk eerst eens waarom het zo'n 'moeite' kost voor de damp om überhaubt boven te komen?

Irene.s

Irene.s

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 november 2013 - 20:01

Waarschijnlijk omdat de kolom koud is en de damp dus snel weer condenseert tegen de wand van de kolom? Moet je dan in plaats van alleen de kolf ook de (onderkant van de) kolom gaan verwarmen?

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 november 2013 - 20:46

Die damp zal de kolom wel verwarmen, maar glas/metaal zijn niet echt goede isolators ;)

Margriet

Margriet

• >1k berichten
  • 2145 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 18 november 2013 - 10:47

@ Irene.s

Je kunt proberen het kookpunt van de stof te verlagen en er zo voor te zorgen dat de stof bij een lagere temperatuur overdestilleert.

Hoe verlaag je het kookpunt van een stof?

Irene.s

Irene.s

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 november 2013 - 20:32

@Margriet

Ik dacht dat dat moest door de druk te verhogen. Moet je er dan een stoomdestillatie van maken?

Margriet

Margriet

• >1k berichten
  • 2145 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 18 november 2013 - 20:40

In een hogedrukpan zijn de aardappels eerder gaar.

Wordt het kookpunt van water hoger of lager als je de druk verhoogt?

Irene.s

Irene.s

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 november 2013 - 12:12

Ja dan wordt het kookpunt dus lager wanneer je de druk verhoogt. Maar hoe verhoog je de druk dan bij een destillatie als je de opstelling niet mag veranderen?

Irene.s

Irene.s

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 november 2013 - 12:35

O, wacht, je moet de druk juist verlagen. Klopt het dat ik er dan een vacuumdestillatie van moet maken? Dat is dan toch alsnog een aanpassing van de opstelling?

Margriet

Margriet

• >1k berichten
  • 2145 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 19 november 2013 - 17:46

Inderdaad als je de druk verlaagt zal de vloeistof sneller overdestilleren zonder dat je het verwarmingselement op een hogere stand hoeft te zetten. Ja, en of je dan vindt dat de opstelling verandert als je deze op bv. een waterstraalpomp aansluit, daar kun je dan van mening over verschillen. Maar ik zou zeggen dat de opstelling niet verandert.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8804 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 november 2013 - 02:47

Tja, ik vind het wel een beetje nitpicking hoor. Vaccuum trekken telt als 'niet veranderen' terwijl een eenvoudig oplossing als de opstelling thermisch isoleren met wat glaswol oid wel 'veranderen' is?

Bovendien zorgt flinke onderdruk ervoor dat je destillaat bij kamertemperatuur mogelijk ook niet meer condenseert zodat je een koudeval moet toevoegen om uberhaupt iets op te vangen ipv het zo je vacuumpomp uit te blazen ;)
Victory through technology

Irene.s

Irene.s

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 november 2013 - 22:18

@Benm, waarom helpt thermisch isoleren ook? Zou u dat uit kunnen leggen?

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 november 2013 - 22:37

Volgens mij heb ik dat al proberen uit te leggen, niet?

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8804 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 november 2013 - 02:14

Isoleren van de kolom helpt omdat deze dan eerder op temperatuur is, waardoor het destillaat in dampvorm kan passeren. Als je een opstelling maakt met een kolf, daarboven een vigreux en vervolgens een condensor, duurt het enige tijd voordat de vigreux op 'bedrijfstemperatuur' is. Dit valt te versnellen door te voorkomen dat de vigreux te snel warmte aan de omgeving verliest - isoleren dus.
Victory through technology

Also tagged with one or more of these keywords: scheikunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures