Effect van adrenaline op de bloeddruk

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 247

Effect van adrenaline op de bloeddruk

Beste lezer,

Ik lees een vraag waarin gesteld wordt dat een relatief lage dosering adrenaline leidt tot een bloeddruk daling. Een hoge dosering leidt juist tot een verhoging van de bloeddruk.

Echter kan ik het mechanisme hierachter niet exact verklaren.

Adrenaline grijpt bijvoorbeeld aan op de adrenerge receptoren alfa1, alfa2 (en beta2) op de bloedvaten, wat zorgt voor vasoconstrictie. Daarbij zal de hartfrequentie en contractiekracht ook toenemen door activatie van de beta1,2 adrenerge receptoren op het hart. Echter kan ik hiermee niet verklaren waarom een lage dosering adrenaline juist zorgt voor verlaging van de bloeddruk. Ik zit wel te denken aan bijvoorbeeld baroreceptoren (directe reactie op de stijging). Maar ik kan nergens dit fenomeen vinden. Overal wordt uiteraard vooral het bloeddrukstijgende effect beschreven.

Kan iemand mij in de goede richting wijzen? Alvast heel erg bedankt!

Mvg, Timmoty

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Effect van adrenaline op de bloeddruk

Er is hier altijd veel misverstand over, omdat (geneeskunde)studenten zich onvoldoende verdiepen in het mechanisme achter de activatie van de verschillende sub-units. Je hebt niet voor niets verschillende receptoren. Als ze allemaal hetzelfde zouden doen, had je aan één adrenerge receptor genoeg.

Zo lees ik al in je post dat een β2-effect zorgt voor vasoconstrictie. Dit is onjuist. Het β2-effect geeft vasodilatatie. Hierdoor krijg je een reactieve tachycardie (i.c.m. β1-effect).

Het α1 en α2-effect zorgt voor vasoconstrictie.

De affiniteit van adrenaline is vele malen hoger voor de β-adrenerge receptoren. Bij een (zeer) lage dosis adrenaline krijg je eerst verzadiging van je β-adrenerge receptoren, ergo een bloeddrukdaling. Bij hogere doses worden ook de α-adrenerge receptoren gestimuleerd waardoor je vasoconstrictie krijgt en een navenante bloeddrukstijging.

Wat studenten ook nog wel eens vergeten is de distributie van de verschillende receptoren. De β2-adrenerge receptoren zitten vooral in de vaten naar je spieren, zodat in tijden van inspanning je niet verzuurt en je langer de inspanning kan volhouden. De α-adrenerge receptoren zitten met name in het gastro-intestinale vaatbed en het veneuze systeem. Vasoconstrictie hiervan leidt tot toename van de perifere vaatweerstand met een navenante bloeddrukverhoging.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 247

Re: Effect van adrenaline op de bloeddruk

Bedankt voor je reactie! Het verhaal is me zeer duidelijk. Het klopt dat β2 activatie leidt tot vasodilatie, dit heb ik per ongeluk verkeerd vermeld in mijn vorige post.

Reageer