Vliegtuigen en draaiing Aarde

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Vliegtuigen en draaiing Aarde

De Aarde en haar luchtlaag draait aan de evenaar ongeveer met 1900 km/u van West naar Oost. Vliegtuigen die van West naar Oost vliegen, vliegen mee met de draaiing van de Aarde en ik weet dat de luchtlaag waarin het vliegtuig zich bevindt meedraait met de Aarde en dat de afstand dat het vliegtuig aflegt gemeten moet worden vanaf het relatieve punt van de luchtlaag waarin het zich bevindt. (Alhoewel het in mijn gedachten erop lijkt dat de luchtlaag - van West naar Oost - het vliegtuig inhaalt) En dan kan ik er met mijn verstand niet bij dat dit omgekeerd - tegen de draaiing in - ook zo werkt. Is er een filmpje (animatie) die deze werking uitlegt? Ik heb het hierbij niet over de straalstromen die ik uiteraard wel begrijp, dus een uitleg zonder de straalstromen zou ik zeer waarderen.

Berichten: 12.262

Re: Vliegtuigen en draaiing Aarde

Waarom zouden vliegtuigen enige invloed ondervinden van de draaing van de aarde, verondersteld dat de atmosfeer gewoon mee draait met de planeet?

Dat vluchten de ene kant op langer duren dan de andere kant op komt inderdaad door straalstromen, maar dat effect was niet wat je zocht - is er nog een ander merkbaar effect?
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 1.447

Re: Vliegtuigen en draaiing Aarde

FrankWit schreef: ma 18 nov 2013, 11:55
(Alhoewel het in mijn gedachten erop lijkt dat de luchtlaag - van West naar Oost - het vliegtuig inhaalt)
En, hoe zou je ooit kunnen worden ingehaald door het pakketje lucht waar het vliegtuig zich zelf juist tegen afzet?

Een roltrap draait naar boven, als je op de roltrap naar boven loopt kan je toch nooit door de treden worden ingehaald?

Berichten: 12.262

Re: Vliegtuigen en draaiing Aarde

Dat kan inderaad niet, maar stel dat je 1500 kts tegenwind zou hebben (lijkt me niet mogelijk op aarde, maar goed), dan zou je bijv met een airspeed van 500 kts welliswaar 'gewoon' kunnen vliegen, maar wel met een groundspeed van 1000 kts de verkeerde kant op.

Ik denk echter dat hier 2 dingen door elkaar gehaald worden: vliegen binnen de atmosfeer die met de aarde meedraait, en het verlaten van de atmosfeer.

Bij lanceringen de ruimte in, voorbij de tegenwind van de atmosfeer', is het gunstig dat te doen vanaf de evenaar en met de draairichting van de aarde mee. Tegenover de ruimte krijg je namelijk wel de snelheid van de aardrotatie mee, hetgeen brandstof scheelt om een bepaalde baan te bereiken.

Dat is ook de voornaamste reden dat alle lanceerbasis zo dicht mogelijk bij de evenaar liggen als binnen de landsgrenzen praktisch mogelijk is. De amerikanen lanceren uit cape canaveral, niet ergens uit een verlaten stuk alaska vanwege die extra zwieper van de aardrotatie. De USSR deed hetzelfde door te kiezen voor baikonur. Inmiddels ligt dat in kazachtstan, maar het is nog steeds in gebruik. Wellicht hadden ze beter kunnen kiezen voor vladivostok, maar dat is achteraf ;)
Victory through technology

Reageer