[natuurkunde] Evenwichtsvergelijking met schoor probleem tijdens vergelijken

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 17

Evenwichtsvergelijking met schoor probleem tijdens vergelijken

Hallo allemaal,

Van school heb ik de opdracht gekregen om een vls te tekenen van een steun en vervolgens een aantal onbekende krachten uit rekenen. Deze krachten moeten worden berekend m.b.v. evenwichtsvergelijkingen.

Afbeelding

Ik heb eerst een vls getekend van de totale steun. Vervolgens heb ik aangenomen dat in punt A, B en C een schanierpunt zit. Dit heb ik gedaan omdat er anders teveel onbekenden zijn. Vervolgens heb deze vls opgedeeld in 3 losse.

Afbeelding

Als ik de kracht Fb deel door √2 dan weet ik toch zowel de kracht in de X-richting als in de Y-richting, toch? Als dit waar is dan betekent dit dat Fay = (Fb/√2) - Fg , dit zal den betekenen dat de kracht Fay verkeerd om in het vls staat?

Ik heb het gevoel dat ik ergens een domme fout maak. Hoop dat iemand me kan vertellen wat ik verkeerd doe.

gr,

Jeroen

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.585

Re: Evenwichtsvergelijking met schoor probleem tijdens vergelijken

ontbind Fb in een horizontale en in een vertikale component.

de horizontale component wijst horizontaal naar links

de vertikale component wijst vertikaal omhoog

Fb is nu te berekenen ,want je weet dat de resultante van al die horizontale krachten nul moet zijn

zie ik het goed. die groene kracht die horizontaal naar rechts wijst , is die gelijk aan 1000N?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.585

Re: Evenwichtsvergelijking met schoor probleem tijdens vergelijken

die schoor bc verkeert in krachtenevenwicht .dan moet Fb even groot maar tegengesteld zijn aan Fc .dat kan bijna niet anders,

Berichten: 17

Re: Evenwichtsvergelijking met schoor probleem tijdens vergelijken

Bedankt voor de reactie.

Fs is inderdaad gelijk aan 1000N.

Bij het ontbinden van Fb is de horizontale kracht gelijk aan de verticale kracht, omdat de hoek 45 graden is. Betekend dit dat kracht Fay naar beneden moet wijzen om ook de verticale krachten in evenwicht te houden?

Reageer