spiermetabolisme

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

spiermetabolisme

Beste iedereen,

Ik ben nu bezig met het spiermetabolisme. Er zijn echter een paar dingen die ik niet goed begrijp. Zouden jullie mij daar mee op weg kunnen helpen?

1) Wat is precies de reactie die optreedt als ATP wordt gesplitst in ADP?

inspanningsfysiologie, oefentherapie en training van J.J de Morre geeft deze reactie:

ATP + H2O -> ADP + P + H+ + energie

Dit lijkt op een hydrolyse, maar dat kan het niet zijn, want dan zou water opgesplitst worden in een OH groep en een H+ die koppelen aan weerszijden van de O die vastzit aan de P in ATP.

ATP:

Afbeelding

2) Ik heb nu verschillende bronnen gelezen over de glycolyse, maar ik kom er maar niet uit wat het eindproduct is. Mijn oude Binas zegt pyrodruivenzuur. Medische fysiologie zegt in de tekst dat pyrodruivenzuur gelijk is aan pyruvaat, maar in hun schema geven ze pyrodruivenzuur aan, een fysiologieboek van mijn vader geeft ook pyruvaat aan in hun schema maar geven in de tekst aan dat het om pyrodruivenzuur gaat (zij hebben het over pyruvic acid) en J.J de Morre gebruikt ook weer pyruvaat.

3) Omdat de een zegt dat er pyruvaat ontstaat en de ander dat er pyrodruivenzuur ontstaat weet ik nu ook niet meer wat er gebeurd met de anaerobe dissimilatie die hierna kan volgen: pyruvaat + NADH,H+<-> lactaat + NAD+

Of pyrodruivenzuur + NADH,H+<-> melkzuur + NAD+

4) Al met al zijn deze vragen belangrijk om de allerbelangrijkste vraag te kunnen beantwoorden: waar komt de H+vandaan die zorgt voor de verzuring, van het melkzuur dat in water H+afstaat of de H+ van de omzetting van ATP naar ADP?

Met vriendelijke groet,

Rosalie

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: spiermetabolisme

ATP wordt wel degelijk gehydrolyseerd; dat wil zeggen spiltsing van ATP onder invloed van water in ADP en een losse fosfaatgroep waarbij energie vrijkomt. Voor exacte details met betrekking tot structuurformules kun je beter in het scheikundeforum zijn.

Pyruvaat wordt vaak synoniem gebruikt met pyrodruivenzuur, maar is eigenlijk de geconjugeerde base (pyrodruivenzuur = CH3COCOOH en pyruvaat = CH3COCOO-)
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 2

Re: spiermetabolisme

Bedankt voor je reactie!

Oke, ik zal dat van ADP en ATP dan maar in het scheikundeforum vragen.Ik heb alleen nog een vraagje over pyrodruivenzuur en pyruvaat.

Ondanks dat pyruvaat de geconjugeerde base is van pyrodruivenzuur is het toch wel belangrijk om te weten wat nu precies het eindproduct is? Want dan kun je verder met de anaerobe dissimilatie.

Welke van deze 2 reacties wordt dat dan? Want als er pyruvaat ontstaat worden allebei de H+ van NADH,H+ weggevangen door lactaat. Ontstaat er pyrodruivenzuur dan worden in eerste instantie ook alle H+weggevangen, maar kan er een afgegeven worden aan water, waardoor de pH zou kunnen dalen toch?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: spiermetabolisme

Pyrodruivenzuur gaat de citroenzuurcyclus in en staat z'n H+ af in omzetting naar acetylCoa (tijdelijk pyruvaat).

De verzuring die optreedt staat los van de H+ die hierbij vrijkomt (daar zijn genoeg buffers voor). Die ontstaat rechtstreeks als gevolg van de vorming van lactaat in de anaerobe dissimilatie met een kPa van 3.86 (dus hierbij een evenwichtsconstante).

Bloed heeft een pH van rond de 7.4 (bijna 2 keer zo hoog als de kPavan lactaat), waardoor er uiteindelijk wél protonen worden afgestaan en het milieu zuurder wordt.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer