Springen naar inhoud

bewijs projectiel afschieten



  • Log in om te kunnen reageren

#1

angel1995

    angel1995


  • >250 berichten
  • 405 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 november 2013 - 20:17

Een projectiel wordt afgeschoten naar een doel (Target) dat op het moment van afschieten losgelaten wordt. Bewijs dat indien het geweer oorspronkelijk gericht was op het doel, het projectiel ook het doel zal treffen.

Als het projectiel, het doel moet raken, dan moet de tijd waarin het projectiel bij het doel komt = aan de tijd waarin het doel naar beneden valt en op de plaats komt waar het projectiel het doel raakt

Bewegingsvergelijking projectiel

geen x-component

YT = vo,yt - [g(t1)²/2]

Bewegingsvergelijking target

geen x-component

YT = XTtanα - [g(t2)²/2]

vo,yt - [g(t1)²/2] = XTtanα - [g(t2)²/2]

Maar nu zit ik vast

Bijgevoegde miniaturen

  • projectiel.PNG

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Safe

    Safe


  • >5k berichten
  • 9904 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 20 november 2013 - 17:55

Bewegingsvergelijking projectiel

geen x-component

YT = vo,yt - [g(t1)²/2]

Bewegingsvergelijking target

geen x-component

YT = XTtanα - [g(t2)²/2]

vo,yt - [g(t1)²/2] = XTtanα - [g(t2)²/2]


Wat is: vo,y in YT = vo,yt - [g(t1)²/2] ...
Druk deze uit in v en alpha

Veranderd door Safe, 20 november 2013 - 17:58


#3

angel1995

    angel1995


  • >250 berichten
  • 405 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 november 2013 - 18:00

YT = vosinα - [g(t1)²/2]

#4

Safe

    Safe


  • >5k berichten
  • 9904 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 20 november 2013 - 18:06

Ok!

Wat is x projectiel uitgedrukt in v, alpha en t?

#5

angel1995

    angel1995


  • >250 berichten
  • 405 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 november 2013 - 18:15

x = x0 + v0,xt + 1/2ax
XT = 0 + v0cosα + 0
XT = v0cosα

#6

Safe

    Safe


  • >5k berichten
  • 9904 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 20 november 2013 - 18:21

Ok!

Vul deze x in de verg voor Y (target) ...

#7

angel1995

    angel1995


  • >250 berichten
  • 405 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 november 2013 - 18:30

YT = v0cosαtanα - [g(t2)²/2]
= v0sinα - [g(t2)²/2]

en als je nu YT van het projectiel en het target aan elkaar gelijk stelt, zal t1 = t2?

#8

Safe

    Safe


  • >5k berichten
  • 9904 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 20 november 2013 - 18:36

YT = v0cosαtanα - [g(t2)²/2]
= v0sinα - [g(t2)²/2]


Ik mis nog een t (hierboven)

Vergelijk y van het projectiel met deze Y van de target, wat merk je op ...

Veranderd door Safe, 20 november 2013 - 18:37


#9

angel1995

    angel1995


  • >250 berichten
  • 405 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 november 2013 - 18:41

YT = v0sinαt2 - [g(t2)²/2]

dan zal t1 = t2 ?

Veranderd door angel1995, 20 november 2013 - 18:50


#10

Safe

    Safe


  • >5k berichten
  • 9904 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 20 november 2013 - 19:03

YT = v0sinαt2 - [g(t2)²/2]

dan zal t1 = t2 ?


Zie je ook y(t)=Y(t)? Zo ja, wat betekent dat?

#11

angel1995

    angel1995


  • >250 berichten
  • 405 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 november 2013 - 19:06

wat bedoel je? wat is de kleine y(t) en wat de grootte Y(t)?

#12

Safe

    Safe


  • >5k berichten
  • 9904 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 20 november 2013 - 19:46

wat bedoel je? wat is de kleine y(t) en wat de grootte Y(t)?


Je mag kiezen, de ene (kies zelf) geeft de hoogte van het projectiel op tijdstip t en de andere geeft de hoogte van het doel (target) op tijdstip t ...

Veranderd door Safe, 20 november 2013 - 19:47







Also tagged with one or more of these keywords: natuurkunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures