Warmtegeleidingscoefficiënt meten/berekenen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

Warmtegeleidingscoeffici

Beste allen,

Ik ben bezig met een onderzoek waarin in ik de isolatie waarde van natuurlijke materialen wil gaan meten en berekenen.

Hiervoor heb ik o.a. de formules nodig voor het berekenen van de warmteweestand en warmtedoorgangscoefficient.

Nu krijg ik in de fomule te maken met de wartegeleidingscoefficient van een bepaalde materiaal maar die is bij mij onbekent, normaal zou je die op kunnen zoeken in een tabellen boek.

Ik zou graag willen weten of iemand mij kan vertellen hoe ik de warmtegeleidingscoefficient van een materiaal kan berekenen of meten zodat ik uiteindelijke de warmteweerstand kan berekenen en daar uiteindelijk uitspraak over kan doen.

Groet,

Percy Stoffelen

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Warmtegeleidingscoeffici

Dat meten is zo eenvoudig nog niet. Hier een link naar een aantal meetmethodes, en klik vooral op de linkjes onder de genoemde methode voor een uitgebreider beschrijving.

Hier een pdf over dit onderwerp.

Als het plaatmaterialen zijn die je wilt meten, én je kan aan wat materialen komen waarvan de warmtegeleiding bekend is, én je kan de bekende en testmaterialen van gelijke afmetingen maken, dan zou je mogelijk wel met een stabiele warmtebron, wat piepschuim en een thermometer ook een eind kunnen komen.

Dan maak je bijvoorbeeld een sandwich: Onderop een plaat piepschuim, daarop de thermometer, daarop het te meten materiaal en daarop een warmtebron (een schaal water dat op temperatuur wordt gehouden bijvoorbeeld, of een warmtematje klik).

Eerst meet je van ten minste drie bekende materialen iedere 30 seconden of zo de temperatuur en zet die in een tijd-temperatuur grafiek. Vervolgens meet je de te testen materialen op exact dezelfde wijze en plaatst de waarden ook in de grafiek. Hieruit zou je dan redelijke nauwkeurig de te vinden waarden kunnen destilleren.

Bij gebruik van een schaal met water opletten dat deze de materialen niet verschillend samendrukt, en natuurlijk moeten de omgevings- en materiaal temperatuur gelijk zijn bij de start van iedere meting.

Reageer