Springen naar inhoud

Muziek en concentratie

• Log in om te kunnen reageren

ThaTerror

ThaTerror

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 november 2013 - 21:26

Nou, ik vroeg me dit af.
Muziek heeft een positief effect op de concentratie, maar welk genre is nu het beste op dit gebied?
Zelf luister ik vooral rock subgenres en metal, en ben gewoon nieuwsgierig of deze het beste zijn voor je concentratie of er betere zijn.
Ik weet trouwens niet zeker of dit hier hoort of bij biologie, sorry hiervoor.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jeronimo

Jeronimo

• >250 berichten
  • 518 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 november 2013 - 21:54

Dit is vooral een persoonlijk voordeel, denk ik.

Ikzelf kan niet leren met muziek op de achtergrond, hoe hard of zacht het ook staat. Ik word simpelweg afgeleid.
Andere personen, waaronder mijn zus, kan juist wél beter leren met muziek en ook mijn vader vindt het fijn om muziek op de achtergrond te hebben. Hierbij is het wel van belang dat het 'goede' muziek is en ook dit is persoonlijk. De één vindt (deep) house weer fijn en de ander klassiek. Anders heeft het juist een averechts effect, omdat je je dan gaat storen aan het geluid. Om het geheel dan af te maken: mijn moeder kan zich ook niet (goed) concentreren met muziek op de achtergrond.

Hoe dit precies zit weet ik niet, maar als je dit geheel zo ziet, zou het kunnen dat deze eigenschap in je genen zit en dat de één 'm wel heeft en de ander niet. Maar nogmaals, dat weet ik niet zeker. ALS het daadwerkelijk een (erfelijke) eigenschap zou zijn, zou een goed onderzoek zeker handig zijn zodat je hier optimaal gebruik van kunt maken! :D
"Natural forces within us are the true healers of disease. Healing is a matter of time, but it is sometimes also a matter of opportunity."
Hippocrates van Kos

kwasie

kwasie

• >250 berichten
  • 348 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 november 2013 - 21:59

Speelt er ook niet mee waarop je concentreert?

Wanneer ik een verslagje schrijf pak ik daar soms een biertje bij.
Maar dat hoef ik niet te doen wanneer ik een metaalkunde boek aan het doorspitten ben.

Dido

Dido

• >1k berichten
  • 1814 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 november 2013 - 01:00

Ik denk dat we toch best eerst eens kijken of die stelling 'muziek verbetert de concentratie' gemiddeld genomen wel klopt. En zo ja, in welke omstandigheden dat dan is (zoals hierboven al werd aangehaald) en welke muziek dan, inderdaad.
Mogelijks heb je wel gelijk, maar heb je daar een wetenschappelijke bron voor die dat heeft onderzocht? Alleen zo kunnen we zien of dit klopt en kunnen we beslissen of jouw vraag over welke muziek het beste de concentratie verbetert wel enigszins steek houdt.
Eerlijk gezegd twijfel ik aan die stelling. Vooral omdat concentratie net om zo weinig mogelijk afleiding vraagt, waardoor bijkomende prikkels (zoals muziek) dan ook ongewenst zouden zijn. Concentratie houdt net immers in dat je die prikkels waarop je je wil concentreren, eruit filtert. Dat is wat aandacht doet. En hoe minder prikkels in jezelf en in je omgeving die als afleider kunnen dienen, hoe makkelijker het dus zou zijn om je te concentreren.

Persoonlijk merk ik trouwens ook dat muziek me afleidt om me te concentreren. Nu, mijn eigen ervaring daarin zegt natuurlijk niks over of het gemiddeld genomen ook zo is.

Geef je even een link naar een wetenschappelijke bron? :-)

Dido

-edit- Of bedoel je eerder dat het luisteren naar muziek er net voor zorgt dat je jouw concentratievermogen ahw. traint en je daardoor leert je beter te concentreren op iets, als er geen muziek speelt? Nu, ook daarvan is het dan belangrijk om een wetenschappelijke bron te geven.

Veranderd door Dido, 24 november 2013 - 01:19

Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Dido

Dido

• >1k berichten
  • 1814 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 november 2013 - 02:28

Ik heb zelf even gezocht en ik heb de indruk dat er niet zoveel studies over zijn, maar toch wel enkele. Er zitten ook een aantal erg oude studies tussen (van de jaren 1950), die ik geneigd ben weg te laten.
Enkele links:

http://files.eric.ed...xt/EJ882124.pdf
Deze studie van 2010 stelt dat muziek een negatieve invloed heeft op de concentratie. Hoe nadelig die is, hangt af van het soort muziek.

http://www.tandfonli...055690220124551
Een studie van 2002, waarvan ik een deel van de abstract hier kan plakken, aangezien deze erg beknopt de resultaten weergeeft:
This paper reports two studies exploring the effects of music, perceived to be calming and relaxing, on performance in arithmetic and on a memory task in children aged 10-12. The calming music led to better performance on both tasks when compared with a no-music condition. Music perceived as arousing, aggressive and unpleasant disrupted performance on the memory task and led to a lower level of reported altruistic behaviour by the children.

http://www.amsciepub...1976.38.3c.1187
Deze erg oude studie van 1976 stelt dat muziek geen invloed heeft op het uitvoeren van studietaken. Dus geen negatieve en geen positieve effecten erop.

http://iospress.meta...75p01071939r27/
In deze studie van 2009 stelt men vast dat diegenen die 10 minuten naar muziek luisteren voordat ze een aandachtstaak moeten uitvoeren (maar tijdens de taak geen muziek horen), het beste scoren op de aandachtstaak, in vergelijking met diegenen die geen muziek te horen kregen voordien en tijdens de taak. Diegenen die tijdens een aandachtstaak luisterden naar muziek scoorden erg wisselvallig (er waren er die beter scoorden, er waren er waarbij de muziek geen effect bleek te hebben en er waren er die slechter scoorden, in vergelijking met diegenen die de taak in stilte aflegden en die ook geen muziek hadden gehoord voordien. Je kan dus vermoedelijk stellen dat muziek bij hen weinig of geen effect had op hun aandachtstaak.

http://pom.sagepub.c.../35/3/517.short
Dan komen we aan bij deze studie van 2007: hier stelt men vast dat zowel opzwepende en eerder negatieve emoties opwerpende muziek (OZ) als rustige muziek die eerder positieve emoties veroorzaakt (RU) en als gewoon achtergrondlawaai een negatief effect heeft op de concentratie in vergelijking met in stilte werken. In stilte werken leverde dus de beste resultaten op. De OZ tastte het meest de concentratie aan, de RU deed dat iets minder. Introverte mensen scoorden sowieso het best (in 3 van de 4 taken), maar zij werden het meest gestoord in hun concentratie door het achtergrondlawaai en door de OZ.

Misschien heb jij nog andere studies gevonden (best via Google Scholarship zoeken)?

Anders ben ik geneigd te zeggen dat de resultaten er op wijzen dat muziek de concentratie eerder neutraal of zelfs negatief beïnvloedt. In welbepaalde omstandigheden kan er mogelijks wel een positief effect zijn, afhankelijk van het soort muziek en de soort taak. In de eerste studie (volledige tekst) kan je de mogelijke verklaring lezen van waarom muziek de concentratie negatief zou kunnen beïnvloeden. Deze sluit aan bij de verklaring die ik hierboven in het kort wou weergeven.

Dido

Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

xansid

xansid

• >100 berichten
  • 175 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 december 2013 - 17:19

Als ik een nieuwe methode om differentiaalvergelijkingen op te lossen onder de knie probeer te krijgen dan kan ik daar absoluut geen muziek bij gebruiken. Als ik het eenmaal snap, en er mee ga oefenen door een paar opgaven te maken dan zet ik graag muziek op. Dit MOET muziek zijn die ik al ken, nieuwe muziek trekt mijn aandacht te erg. Ook mag de muziek niet hard staan.
Meestal luister ik dan hiphop of elektronische muziek met veel herhaling erin.

Dus voor mij geld: Moeilijke taken -> muziek nadelig. Bekend terrein - muziek voordelig. Waarschijnlijk omdat de muziek me een prettig gevoel geeft waardoor het bekende terrein minder snel saai wordt.

Als verschillende onderzoeken verschillende resultaten opleveren ben ik trouwens geneigd gewoon te gaan voor het gene wat ik denk dat werkt. Dan heb ik op zn minst nog het placebo effect in mn voordeel.

phobos99

phobos99

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 mei 2014 - 16:28

Ik heb het idee dat muziek over het algemeen gebruikt wordt om je af te sluiten. Voor iedereen is het anders maar voor mij het een middel om me af te sluiten van andere geluiden en me dan te focussen op een ding. Eigenlijk focus ik me dan op twee dingen. Aanvankelijk van mijn stemming is te zeggen of ik me focus op mijn werk of muziek.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures