Onderzoek naar effect van muziek op het menselijk brein

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 3

Onderzoek naar effect van muziek op het menselijk brein

Beste forumleden,

Ik ben nieuw hier, dus alvast mijn excuses als ik in het verkeerde subforum zit, of dat dit topic sowieso niet op het Wetenschapsforum thuishoort (niet geschoten....)

Ik ben op zoek naar wetenschappers, die met mij een onderzoek willen doen naar de effecten van muziek op verschillende frequenties, op het menselijk brein.

Voor het onderzoek wat ik in gedachten heb, heb ik iemand nodig, met toegang tot een MRI-scanner. Het onderzoek zou twee weken duren en ikzelf kan de muziek op verschillende frequenties aanleveren, evenals de testpersonen.

Ben ik hiervoor op de juiste plek? Of weet iemand waar ik anders wel terecht kan?

Alvast bedankt!

Feike Hupkens

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Onderzoek naar effect van muziek op het menselijk brein

Opmerking moderator

Ik heb deze vraag verplaatst naar psychologie en sociologie omdat ik denk dat er daar meer kans is op interesse


Heb je al in de literatuur gekeken wat er aan soortgelijk onderzoek is gedaan? Wat denk je hiermee voor kennis te vinden?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Onderzoek naar effect van muziek op het menselijk brein

Je kunt hier eens kijken: http://www.cabiatl.com/CABI/procedures/

Ze kunnen scannen met een MRI-scanner voor €400 per uur. Lijkt me een schappelijke prijs.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Onderzoek naar effect van muziek op het menselijk brein

Ik snap de opzet niet zo goed.

Je wilt middels MRI-plaatjes van het brein kijken wat voor effect muziek heeft op de hersenen? Je hebt op z'n minst een fMRI nodig om iets over de hersenfunctie te kunnen zeggen. Het liefst wil je dit vergelijken met een resting state fMRI.

Alleen vraag ik me af of één nummer, of CD wat dat betreft, veel veranderingen teweeg brengt in de resting state circuits in je hersenen.

Wat wel interessant is welke systemen betrokken zijn bij verschillende frequenties, alleen betwijfel ik of je daar harde uitspraken over kunt doen. Je laterale temporaalkwab en thalamus zullen wel actief zijn bij auditieve stimuli, maar in welke mate deze actief worden bij verschillende frequenties is wel een interessante vraag.

Met alléén een anatomische MRI kom je er niet.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer