Vasodilatie (?)

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 967

Vasodilatie (?)

Ik ben vanmiddag heel stom met mijn vinger tussen een kast gekomen. Dit was erg pijnlijk en na ca. 8 seconde kwam er ook bloed uit de wond. Allereerst druk ik de wond dicht en vervolgens pak ik wat ijs om de bloedvaten in mijn vinger te vernauwen (vasoconstrictie). Toen het bloed in het wondje na ca. 2-3 minuten gestold was, heb ik het ijs er weer vanaf gehaald zodat de vernauwing zou afnemen. Vanaf dat moment werd mijn vinger, ten opzichte van m'n andere vingers, warm. Ik heb toen even zitten denken wat die warmte zou kunnen veroorzaken en het enige wat eigenlijk in me opkomt is het verwijden van m'n bloedvaten, zodat er extra witte bloedcellen de beschadigde cellen van het omringende weefsel kan opruimen. Door het verwijden van de bloedvaten verliest het bloed zijn warmte en wordt de vinger warm. Klopt dit of is er een andere verklaring?
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Vasodilatie (?)

Ja en nee.

Nee, het bloed verliest niet zijn warmte, die blijft keurig op temperatuur. Zou niet weten waarom bloed kouder wordt als alléén de vaten verwijden.

Ja, de reactie op ontstekingen is vasodilatatie, maar ook het permeabeler worden van de vaten onder invloed van cytokines zodat er meer bloed, ergo: meer ontstekingscellen naar de plek kunnen waar de ontsteking zit. Dit gaat ook gepaard (vanwege de verhoogde permeabiliteit) met het uittreden van vocht zodat een ontsteking vaak gepaard gaat met een zwelling.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: Vasodilatie (?)

Maar wat veroorzaakt het warmer worden van mijn 'beschadigde' vinger? Hij was duidelijk warmer dan de rest!
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Vasodilatie (?)

Omdat er dus meer bloed naar toe gaat? :roll:
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer