Oplossen van Wax

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 49

Oplossen van Wax

Hi,

Momenteel loop ik stage en ben ik op een probleem gestuit: in welk oplosmiddel los ik een Fischer-Tropsch wax op? Ik wil de wax oplossen in een oplosmiddel bij een temperatuur van 20 tot maximaal 50°C.

De volgende oplosmiddelen zijn al gebruikt: tetrahydrofuran, 2-methyl-tetrahydrofuran, diethylether, 1,2-dimethoxybenzene, toluene, acetone, ethanol, propylene carbonate, dodecane, heptane, azijnzuur, diethylether en benzyl benzoate.

De Fischer-Tropsch wax 'doet wat' wanneer (2-methyl)THF, toluene of heptane wordt gebruikt. De oplossing wordt dan ietwat troepel, maar er wordt weinig opgelost.

Ik probeer om 300 mg Fischer-Tropsch wax op te lossen in 6 gram solvent.

Iemand een suggestie voor een oplosmiddel dat niet CMR is en mogelijk deze wax op kan lossen?

Gebruikersavatar
Berichten: 59

Re: Oplossen van Wax

Hi Niels,

Hoe probeer je de waxen op te lossen? Alleen door wat solvent erop te leggen en te schudden of doe je meer?

Vaak kan het helpen om in een warm (30º C) ultrasoon bad het oplossen een handje te helpen. Let bij het gebruik van een ultrasoon bad wel op dat deze gevuld moet zijn met demi-water (en geen ander oplosmiddel!), en dat je een een kleine vial je wax met oplosmiddel hebt. En ook hierbij; denk aan het kookpunt van je oplosmiddel.

Verder zouden waxen gewoon op moeten lossen in sterk apolaire oplosmiddelen, heptane/pentane, petroleumether, tolueen en THF zou sterk genoeg moeten zijn. Soms moet je wel langdurig roeren bij een hogere temperatuur om het opgelost te krijgen, maar meestal blijft het opgelost als je dan weer af koelt (zo lang je geen verzadigde oplossing hebt ten minste).

Succes

Berichten: 391

Re: Oplossen van Wax

Als het ook niet in warme THF oplost wordt het waarschijnlijk een lastig verhaal.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Oplossen van Wax

FT-wax moet je oplossen in petroleumether of in zuivere alkanen. Als dat niet lukt zal het wel hoogmoleculaire wax zijn, dan lost het gewoon niet op.

Als je aangeeft wat het uiteindelijke doel is, valt er misschien na te denken over een alternatief.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 49

Re: Oplossen van Wax

Dag heren, de methode die ik gebruik: 300 mg FT wax in 6 gram solvent.

(Sasol H1 wax)

Eén uur verwarmen tot 50 graden (dit is de maximale temperatuur) en daarna één uur op de schudbank.

Ik zal eens kijken of een ultrasoon bad mij kan helpen.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Oplossen van Wax

In mijn vorige bericht is een woordje weggevallen: FT-wax moet je kunnen oplossen.

Ik zie dat je tolueen hebt geprobeerd. Als tolueen geen probleem is, probeer dan ook eens xyleen.

Ik heb gezocht maar niets over de maximale oplosbaarheid kunnen vinden. 300 mg in 6 gram is 5%, wie weet is dat gewoon te veel.

Het voordeel van een wax zoals jij hebt is dat het zeer zuiver is: Er worden door het proces vrijwel alleen lineaire alkanen gevormd, en er zijn geen vertakte structuren of verontreinigingen. Voor bepaalde praktische toepassingen, bijvoorbeeld cosmetica is dat erg prettig. Maar voor de oplosbaarheid is zoiets echter een (groot) nadeel. Hoe netter de structuur, hoe makkelijker de pakking, en dus: hoe moeilijker om dit weer op te breken.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 49

Re: Oplossen van Wax

Dat klopt, de FT wax is een zeer zuivere verbinding.

Ik heb laatst een proef gedaan met 40 milligram wax, waarbij de meeste oplosmiddelen een "milky"/"blind" oplossing gaven.

Echter zag ik bij de toluene een heldere oplossing ontstaan - die deels "blurry"/wazig was - met daarin enkele stipjes wax.

De solvents die ik gebruik mogen niet al te veel labels hebben. De petroleumether -zoals Marko die voorstelde- is gelabeld als toxisch, daarom zal ik dit oplosmiddel niet gebruiken.

Reageer