Springen naar inhoud

Decimale getallen vermenigvuldigen en delen.

• Log in om te kunnen reageren

Djohn

Djohn

• >25 berichten
  • 79 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 november 2013 - 19:51

Hallo iedereen!

ik heb een vraag. Ik snap nu wel veel van breuken maar van decimale getallen... is zo lastig!

ik loop hier vast

4,9256x4,6523= ik mag jammer genoeg het niet afronden anders was het stukken makelijker geweest!

Dit getal komt er uit... Ik zal dit denk ik never nooit niet goed kunnen zoneer reken machine... 22.91536888 moet ik opgeven of proberen? Lijkt me gewoon een valkuil iedereen kan vast iets minder goed. verder gaat alles prima als het nou 4,93x 4,65 was het veel makkelijker uit te rekenen

heeft iemand advies?

groetjes djohn

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Niels

Niels

• >25 berichten
  • 49 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 november 2013 - 20:05

Waarover wil je advies? Hoe je moet rekenen met decimale cijfers?
En waarom mag dit niet worden afgerond/ en mag er geen rekenmachine gebruikt worden?

Djohn

Djohn

• >25 berichten
  • 79 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 november 2013 - 20:20

klopt daarover wou ik advies

. Nou dat stond niet in de opgave. en de nieuwe overheid regels zijn: reken alles uit je hoofd uit. Niet met een reken machine. Maar goed.

Blijkbaar las ik over dit stukje door de stress van leren het :shock:. dom. maar goed kan de beste gebeuren Schrijf op hoeveel cijfers je achter de komma doet. staat er is dat zoals deze som 4,4000x 4.4000 = 8 cijfers achter de komma is dat een goed antwoord? dus eigenlijks is het dus alles cijfers achter de komma tellen en dan weet je het antwoord? begrijp ik dat goed of niet?

Niels

Niels

• >25 berichten
  • 49 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 november 2013 - 20:24

Ik wou je dat net sturen als tip ;)

De decimalen van beide getallen tellen en dan dit optellen. Daarna de komma weglaten en de som oplossen, hierna kun je de komma weer terug plaatsen op de plek (in dit geval acht).

Lukt het je dan ook met sommen als: 0,09 x 0,071 ?

Djohn

Djohn

• >25 berichten
  • 79 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 november 2013 - 20:31

Is het slim om 9x71 is 639 te doen? en dan natuurlijk 2 nullen ervoor! :) 0,0639 is dan het antwoord. net met de rekenmachine nagerekent en het werkte! ;)

Niels

Niels

• >25 berichten
  • 49 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 november 2013 - 20:40

Getallen met een nul voor de komma zijn lastig, vind ik zelf.
Nee, je bent een extra nul vergeten. Het moet 0,00639 zijn.

Djohn

Djohn

• >25 berichten
  • 79 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 november 2013 - 20:42

Oja, ik had die vergeten inderdaad. die rekende ik niet goed uit. dankjewel voor je reactie! ik snap er nu weer veel meer van.

Niels

Niels

• >25 berichten
  • 49 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 november 2013 - 20:47

Een paar die ik zelf lastig vind:

(1) 0,2 * 0,2 = 0,04
(2) 0,2 * 0,02 = 0,004

In voorbeeld 1 zijn beide getallen een cijfer achter de komma, dus moet het antwoord twee cijfers achter de komma zijn. Bij het tweede voorbeeld is het een decimaal en twee decimaal, dus het product moet drie decimalen krijgen.

Let wel goed op waar de nullen worden geplaatst!

Safe

Safe

• >5k berichten
  • 9896 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 22 november 2013 - 22:11

4,9256x4,6523=

. Nou dat stond niet in de opgave. en de nieuwe overheid regels zijn: reken alles uit je hoofd uit. Niet met een reken machine.

Lees ik dit goed, moet jij bovenstaande vermenigvuldiging uit het hoofd kunnen uitrekenen?
Is dit een opgave uit een rekentoets ...

Djohn

Djohn

• >25 berichten
  • 79 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 november 2013 - 22:34

Deze opdracht was met hoeveel komma's achter het getal moesten staan..

ik zou inderdaad zo som kunnen krijgen ja... Ik hoop het echt niet. ik zag overigens wel zo'n soort som in mijn toets... was lastig... die moet ik dan met klad blaadje uitrekenen. wat beetje onmogelijk word om nog bij te houden.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44819 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 november 2013 - 22:36

Nee, dat hoeft niet uit het hoofd. Voor alle rekenwerk is ook gewoon kladpapier beschikbaar.
Ik ben overigens nog nooit zo'n vermenigvuldiging als opgave in een rekentoets tegengekomen, past ook helemaal niet in de bedoeling van die toetsen. Maar als ik het goed begrijp

blijkbaar las ik over dit stukje door de stress van leren het :shock:. dom. maar goed kan de beste gebeuren Schrijf op hoeveel cijfers je achter de komma doet.

komt het er op neer dat er bepaald dient te worden hoeveel cijfers achter de komma de uitkomst zal hebben.

ik zag overigens wel zo'n soort som in mijn toets...

vast niet met twee getallen met elk 5 decimalen, en anders beginnen ze bij CITO toch echt wel een beetje het noorden kwijt te raken. Dan ben je geen rekenen meer aan het toetsen, maar pure onverdunde stressbestendigheid, en zouden ze zich moeten schamen.

was lastig... die moet ik dan met klad blaadje uitrekenen. wat beetje onmogelijk word om nog bij te houden.

Kwestie van netjes op een ruitjesblaadje rekenen, zodat alles recht onder elkaar blijft.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Djohn

Djohn

• >25 berichten
  • 79 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 november 2013 - 22:46

Nee, dat hoeft niet uit het hoofd. Voor alle rekenwerk is ook gewoon kladpapier beschikbaar.
Ik ben overigens nog nooit zo'n vermenigvuldiging als opgave in een rekentoets tegengekomen, past ook helemaal niet in de bedoeling van die toetsen. Maar als ik het goed begrijp

komt het er op neer dat er bepaald dient te worden hoeveel cijfers achter de komma de uitkomst zal hebben.

[/size]
vast niet met twee getallen met elk 5 decimalen, en anders beginnen ze bij CITO toch echt wel een beetje het noorden kwijt te raken. Dan ben je geen rekenen meer aan het toetsen, maar pure onverdunde stressbestendigheid, en zouden ze zich moeten schamen.

Kwestie van netjes op een ruitjesblaadje rekenen, zodat alles recht onder elkaar blijft.

klopt gelukkig 2 getallen dacht ik en ook nog 1 som van 3 cijfers achter de komma.
anders zou ik het inderdaad beetje onmogelijk te vinden ben geen professor rekenen.

inderdaad ik merk dat dat juist niet goed helpt kan juist beter in een schrijf schrift schrijven dat klein is dan kan ik het beter over zien. Bij iedereen is het anders blijkbaar

tempelier

tempelier

• >1k berichten
  • 1758 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 november 2013 - 09:02

Bij dit soort problemen gaat het eigenlijk om het aantal significante cijfers.
In het algemeen neemt dat met vermenigvuldigen af.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Safe

Safe

• >5k berichten
  • 9896 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 23 november 2013 - 10:17

Deze opdracht was met hoeveel komma's achter het getal moesten staan..

ik zou inderdaad zo som kunnen krijgen ja... Ik hoop het echt niet. ik zag overigens wel zo'n soort som in mijn toets... was lastig... die moet ik dan met klad blaadje uitrekenen. wat beetje onmogelijk word om nog bij te houden.

Kan je zo'n som laten zien ...

Also tagged with one or more of these keywords: wiskunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures