N2 adsorptie isotherm

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 278

N2 adsorptie isotherm

Hallo,

Om een N2 adsorptie isotherm op te stellen, maakt men gebruik van een speciale opstelling waarbij onder andere 2 buisjes in een thermostatisch bad van vloeibare stikstof zijn gedompeld.

één buisje bevat het adsorbens en daar wordt later het N2 gas overgestroomd. Het andere buisje bevat (denk ik) alleen stikstof gas, op een druk waarbij het condenseert?

Kan iemand mij uitleggen waarom er zo'n opstelling met 2 buisjes gebruikt wordt en wat er precies in elk buisje zit?

Het had iets te maken met het feit dat je zo'n isotherm (zoals het woord zegt) op een cte temperatuur moet uitvoeren, maar dat gewoon in een bad vloeibare stikstof stoppen zou niet voldoende zijn omdat je variaties hebt in atmosferische druk..

Gebruikersavatar
Berichten: 59

Re: N2 adsorptie isotherm

Hallo,

Wat ik mij kan herinneren van deze absorptie-testen is dat gekeken wordt hoeveel stikstof er kan absorberen op het oppervlakte van je te testen materiaal, en dit zegt dan weer wat over het totale oppervlakte van je materiaal (vooral handig bij poreuze dragermaterialen e.d.). In principe wordt één buis leeg gehouden om een soort nul-lijn te kunnen trekken; dus van de totale absorptie van je materiaal + glas (buis 1) wordt de gemeten absorptie van je lege buis (2) afgehaald, om zo een betrouwbaardere netto absorptie te bepalen voor je materiaal.

De achterliggende fysische betekenen weet ik niet meer, maar hopelijk dat dit een beetje helpt.

Succes

Reageer