Springen naar inhoud

geluidssnelheid en dichtheid

• Log in om te kunnen reageren

soepblik

soepblik

• >100 berichten
  • 108 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 november 2013 - 16:11

ik heb gelezen dat de geluidssnelheid hoger wordt, naarmate de dichtheid groter wordt.

nu las ik ook dat de luchtvochtigheid invloed heeft op de geluidssnelheid. alleen bij een grote luchtvochtigheid is de dichtheid kleiner, maar dan is de snelheid wel groter

hoe kan dat??

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

soepblik

soepblik

• >100 berichten
  • 108 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 november 2013 - 17:24

en hoe komt het dat zout water sneller geluid geleid dan zoet water?

Michel Uphoff

Michel Uphoff

• >5k berichten
  • 5392 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 november 2013 - 17:32

Zie ook deze berichten.
Motus inter corpora relativus tantum est.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44881 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 november 2013 - 17:39

ik heb gelezen dat de geluidssnelheid hoger wordt, naarmate de dichtheid groter wordt.

dat is een veralgemeniseerde vuistregel, eigenlijk alleen bedoeld om aan te geven dat de geluidssnelheid in vaste stoffen in het algemeen hoger ligt dan in vloeistoffen, en die in het algemeen weer hoger is dan in gassen.
Een gevaarlijke vuistregel om blind toe te passen (geluid in waterstofgas heeft een hogere voortplantingssnelheid dan in vloeibare alcohol) en al helemaal gevaarlijk om die binnen één fase toe te passen ( de geluidssnelheid in koper is significant lager dan in aluminium), en in gassen is geluidssnelheid nagenoeg onafhankelijk van druk (terwijl bij dubbele druk de dichtheid 2 x zo groot is) en daar de vuistregel eerder is "hoe kleiner de molecuulmassa, hoe groter de voortplantingssnelheid".

kortom, vergeet die "regel". :evil: Heel gauw !! ;)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

soepblik

soepblik

• >100 berichten
  • 108 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 november 2013 - 19:07

van luchtvochtigheid snap ik nu, maar hoe zit het dan met zoutwater,
die heeft een zwaardere molecuulmassa dan zoetwater maar toch is geluidssnelheid hoger in zoutwater.

hoe zit dat dan?

en waarom hebben eigenlijk stoffen met een kleinere molecuulmassa een grotere voortplantingssnelheid?

maar eigenlijk is de molecuulmassa toch direct verbonden aan de dichtheid? want de dichtheid is kg per kubieke meter.

Veranderd door soepblik, 25 november 2013 - 19:13

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44881 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 november 2013 - 19:15

en waarom hebben eigenlijk stoffen gassen met een kleinere molecuulmassa een grotere voortplantingssnelheid?

omdat in een gas met een kleinere molecuulmassa de moleculen een kleinere traagheid hebben zodat drukgolven zich sneller kunnen verplaatsen
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

soepblik

soepblik

• >100 berichten
  • 108 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 november 2013 - 19:25

oke dus bij vaste stoffen en vloeistoffen heeft het wel te maken met de dichtheid?

soepblik

soepblik

• >100 berichten
  • 108 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 november 2013 - 19:41

en wat bedoel je met een kleinere traagheid? gaat dat over F=m*a
als m kleiner is dan is de kracht die nodig is om hem in beweging te zetten kleiner. dus een kleinere traagheid??

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44881 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 november 2013 - 22:36

oke dus bij vaste stoffen en vloeistoffen heeft het wel te maken met de dichtheid?

nee
Pak tabel 15A van BINAS er eens bij en trek je eigen conclusies, voordat je ondanks mijn bericht #4 hierboven met verkeerde ideeën blijft rondlopen.

en wat bedoel je met een kleinere traagheid? gaat dat over F=m*a
als m kleiner is dan is de kracht die nodig is om hem in beweging te zetten kleiner. dus een kleinere traagheid??

Ja, dat.

Wat is trouwens de reden van je vragen hierover? Want de echte reden voor verschillen in geluidssnelheid in vaste- en vloeibare stoffen ligt nogal heel erg ingewikkeld. En als je dan ziet wat voor (empirische) formules ze ontwikkeld hebben voor geluidssnelheid in zeewater (nogal belangrijk voor onderzeeboten en dus is daar de nodige moeite voor gedaan) dan zul je in ieder geval snappen dat er geen clear-cut-answers zijn.

http://www.comm-tec....ers/speedsw.pdf

soepblik

soepblik

• >100 berichten
  • 108 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 november 2013 - 22:57

ik ben geluidssnelheid aan het onderzoeken voor profielwerkstuk.
alleen ik ben even helemaal in de war hahaha

als ik bijvoorbeeld aluminium en ijzer vergelijk hebben die ongeveer dezelfde voortplantingssnelheid.
alleen de dichtheid van aluminium is 2755 en die van ijzer is 7860. wat moet ik hier dan uit concluderen?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44881 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 november 2013 - 23:08

alleen de dichtheid van aluminium is 2755 en die van ijzer is 7860. wat moet ik hier dan uit concluderen?

niks, want uit twee gegevens kun je zo verrekte weinig concluderen. Als je dan conclusies wil trekken dan zet je van alle vaste stoffen in die tabel de dichtheid uit in een grafiek tegen de geluidssnelheid, en dán pas probeer je een conclusie te trekken.

(Eenheden bij getallen zijn in natuurkundige zaken overigens ook niet onbelangrijk).

ik ben geluidssnelheid aan het onderzoeken voor profielwerkstuk.

dan is een eerste stap een uitgebreid literatuuronderzoek. Niet

Nog niet eens halverwege het verzamelen van bronnen zou je al tot de conclusie zijn gekomen dat dat gelezene een maximaal halve waarheid is.

soepblik

soepblik

• >100 berichten
  • 108 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 november 2013 - 23:12

ja klopt, literatuuronderrzoek is belangrijkm maar heb heel veel afgezocht maar kon nergens eigenlijk een goede uitleg vinden. Ik wist dat je hier super hulp krijgt en dat jullie goed uit kunnen leggen en daarom heb ik deze vragen hier gesteld.

op heel veel website's staat het zo beschreven en daarom trok ik die overhaaste conclusie, sorry daarvoor

Michel Uphoff

Michel Uphoff

• >5k berichten
  • 5392 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 november 2013 - 23:13

De gevolgen van een grotere inertie van zware gasmoleculen worden ook hoorbaar gemaakt in dit bericht.
Motus inter corpora relativus tantum est.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44881 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 november 2013 - 00:08

op heel veel website's staat het zo beschreven

Dan doe je iets verkeerd als je op literatuuronderzoek gaat: ik vind bijvoorbeeld nergens zo'n soort uitspraak terug op een logisch en in het algemeen redelijk betrouwbaar startpunt voor zo'n onderzoek, nl wikipedia. Daarvandaan doorzoekend mag je eigenlijk bijna geen sites meer tegenkomen waar zoiets wél wordt beweerd, laat staan dat je heel veel websites van dat allooi zou tegenkomen.

NB, literatuuronderzoek is wel vaker een bijzonder zwak punt in profielwerkstukken. Verontschuldig je niet daarvoor, op een of andere manier komt zo'n vaardigheid op de meeste vwo-scholen nauwelijks aan bod. Het valt ook niet mee om dat in een paar gestructureerde lessen te gieten, je de valkuilen te laten tegenkomen en een goed literatuuronderzoek kost tijd dat er in veel lesprogramma's niet is.

Even héél in het kort dan: daar gaan we eens "gezellig" een paar keer een paar uurtjes voor zitten. Voor een natuurkundig onderwerp gaan we ook Engels googlen, want in die taal is er vele malen meer (en beter) te vinden dan in het Nederlands. Vergelijk maar eens de wikipedialemma's geluidssnelheid en speed of sound, en dat is dan nog een voorbeeld waar de Nederlandse versie er relatief goed uitspringt.

Interessante en betrouwbaar uitziende stukken kopiëren we en plakken we in een wordbestand, een bron per pagina, noteren organisatie, url en datum. Voor alles wat we tegenkomen en nodig lijken te gaan hebben zoeken we overigens ook bevestiging, en zodra we elkaar tegensprekende info tegenkomen wordt het een kwestie van meer bronnen zoeken en afwegen van betrouwbaarheid. Denk erom, fysica is geen democratie, een 100 x op internetgekopieerde leugen maakt die leugen nog geen waarheid, en leugens worden bovendien vaker gekopieerd dan waarheden.
Steeds zoek je dóór met (vak)termen die je eerder tegenkwam, net zo lang tot je het gevoel krijgt dat je weinig nieuws meer vindt. En dan ga je eens sorteren en schuiven in je bronnen om het in logische volgorde te krijgen, en je markeert stukken uit al je bronnen die, als je ze zou samenvoegen, een compleet verhaal zouden moeten vormen. Allicht kom je nog gaten tegen, en die ga je met verder zoeken pogen te vullen.
Ten slotte schrijf je dat literatuurverhaal in je eigen woorden uit, netjes in hoofdstukken, paragrafen en alinea's, voorzien van bronnummers, verklarende afbeeldingen enzovoort. ook hierbij zul je waarschijnlijk nog wel op een paar gaatjes stuiten, en als je eenmaal een practisch onderzoek start heb je kans dat je ineens dingen gaat vinden die meer een zijtak zijn van wat je eerder op papier had gezet en die dus verder literatuuronderzoek in die richting noodzakelijk maken.

In dat hele proces moet je dus ook geen haast maken. Lacunes of eigenlijk nog on- of halfbegrepen zaken vallen pas op als je een paar dagen na zo'n stuk zoektocht de boel eens op een rijtje probeert te krijgen

Kom je in die zoektocht concrete dingen tegen die je niet begrijpt, dan is wetenschapsforum mogelijk een goed adres. Ook hier geen haast, nog lang niet iedereen die je nuttige tips zou kunnen geven heeft vanavond deze topic gezien, en zodra je diepere vragen gaat stellen zijn er ook niet veel die überhaupt een goed antwoord hebben of zelfs maar kunnen vinden.

soepblik

soepblik

• >100 berichten
  • 108 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 november 2013 - 20:39

bedankt voor je nuttige tips! ben ondertussen alweer een stuk wijzer geworden.

heb ontdekt dat je bij een vaste stof de formule: wortel( elasticiteitsmodulus/dichtheid)
en bij vloeistof: wortel(compressiemodulus/dichtheid)
en bij een gas: wortel(compressiemodulus/dichtheid)

ik heb gelezen op een paar website's dat de elasticiteitsmodulus kleiner wordt naarmate de temperatuur stijgt.
zoals deze:
http://www.engineeri...ulus-d_773.html
alleen ik heb dan ook weer gelezen dat de geluidssnelheid groter wordt wanneer de temperatuur stijgt in een vaste stof????

ik probeer dit nu te onderzoeken, maar is niet veel over te vinden.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures