Stofopname bij planten

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 9

Stofopname bij planten

Hallo,

Ik ben op zoek naar uitgebreidde informatie over stofopname via de wortels en de bladeren van planten. Over de wortels is hier en daar wel nog het een en ander te vinden, maar over de bladeren bar weinig; wat er te vinden is gaat vooral over gaswisseling, terwijl ik vooral op zoek ben naar opname van grotere moleculen, zoals bijvoorbeeld landbouwgiffen.

Kan iemand mij een aantal tips geven?

Met vriendelijke groet.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Stofopname bij planten

Ik denk dat je dan eens specifiek moet gaan zoeken naar de mechanismen via welke een bepaalde stof wordt opgenomen (en dat proces voor verschillende stoffen doorlopen).

Ik zag elders een topic van je over glyfosaat. Daar moet specifiek op glyfosaat-opname zoekend vast wel van alles over gevonden kunnen worden qua opname-mechanisme, omdat heel de werking van daar van afhangt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 9

Re: Stofopname bij planten

Jan van de Velde schreef: ma 25 nov 2013, 17:27
Ik denk dat je dan eens specifiek moet gaan zoeken naar de mechanismen via welke een bepaalde stof wordt opgenomen (en dat proces voor verschillende stoffen doorlopen).

Ik zag elders een topic van je over glyfosaat. Daar moet specifiek op glyfosaat-opname zoekend vast wel van alles over gevonden kunnen worden qua opname-mechanisme, omdat heel de werking van daar van afhangt.


Hallo Jan, dankjewel voor je reactie. Ik was inderdaad al van plan daar verder op te zoeken, maar ik wil het liefst ook een breder overzicht hebben van welke mechanismen er zijn voor dit soort transport. Ik weet bijvoorbeeld niet of hoe glyfosaat opgenomen wordt het enige systeem is, of dat er meer mogelijkheden zijn.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Stofopname bij planten

AbeHelsing schreef: ma 25 nov 2013, 17:55
of dat er meer mogelijkheden zijn.
Ik kan me voorstellen dat er "meer mogelijkheden" zijn, omdat het gamma aan stoffen nagenoeg oneindig is, zoals ook het gamma aan planten. Ik vermoed dan ook dat dit zó breed is dat er geen overzichtelijk lijstje van te maken is, en anders zou je dat in je speurtochten vast wel tegengekomen zijn.

Ik heb natuurlijk geen idee van de reden voor je speurtocht. Maar ga er van uit dat een (blad- of wortel)opname voor een systemische werking van bestrijdingsmiddelen een tweesnijdend zwaard is. Enerzijds bescherm (of dood, al naar wat je wenst) je heel de plant hoewel je hem maar deels raakt, en da's fijn want dat verhoogt de negatieve invloed van gebrekkige toedieningsmethoden en verlengt in het algemeen de duur van de bescherming na een behandeling, anderzijds heeft dat vooral in consumptiegewassen het nadeel dat veiligheidstermijnen (tijd tussen toediening en consumptietijdstip) in veel gevallen fors toeneemt of zelfs zo groot worden dat toepassing in zo'n gewas uitgesloten is.

Neem van me aan dat de phytofarmabedrijven naarstig speuren naar systemische middelen. Als je je tot die groep beperkt in je zoektocht zou je een aardig eind moeten komen. Geen idee of je daarbij zover geraakt dat je groepen chemicaliën vindt met gelijkaardige eigenschappen als het op opname in de plant aankomt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 9

Re: Stofopname bij planten

Jan, bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik denk dat ik wel wat heb gevonden ondertussen.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Stofopname bij planten

Eventueel kan je ook in de specifieke vakliteratuur gaan kijken op PubMed of Google Scholar (klik). De (vijfde hit denk ik) zegt iets over opname via de fosfaat transporter in protoplasten.

Het grootste probleem zal zijn om toegang tot de publicaties te verkrijgen, niet alles is immers gratis beschikbaar. Misschien heb je via je school of universiteit wel toegang...
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer