voorbesmetten

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4

voorbesmetten

Hallo,

Samen met nog twee anderen studiegenoten doe ik onderzoek naar de invloed van het wassen van je handen met verschillende soorten zeep op het aantal bacteriën op je handen. Hiervoor wilden we een (groot) aantal mensen vingerafdrukken laten zet op een agar voedingsbodem nadat ze hun handen wel/niet/met verschillende soorten zeep hebben gewassen.

Maar uit door ons eerder verricht onderzoek bleek dat het aantal bacteriën die standaard op een hand zitten nogal erg verschilt per persoon. Daarom wilden wij graag de handen van onze proefpersonen voorbesmetten zodat elke proefpersoon met ongeveer dezelfde grote hoeveelheid bacteriën op zijn hand begint, en zodat wij hopelijk een goed duidelijk resultaat krijgen.

Maar nou was mijn vraag; hoe werkt dit voorbesmetten precies?

Op internet heb ik er niks over kunnen vinden. Ik heb wel verschillende filmpjes gezien van onderzoekers die een soort van spray over de handen spuiten, maar wat daar verder inzit, kan ik nergens achterhalen.

Weet iemand van jullie dus hoe je handen het beste met een hoeveelheid bacteriën kan voorbesmetten?

Alvast heel erg bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: voorbesmetten

Normale zeep wast niet de "vaste" populatie aan bacteriën van je handen, maar wel de "losse" populatie die je zo door de dag heen kan tegenkomen. Dus ook de populatie die je er zo "op spuit". In plaats van de praktijk aan te passen aan je meting zodat je kunt vinden wat je wilt, denk ik dat je de meetmethode zou moeten aanpassen aan de praktijk zodat je kunt meten wat er werkelijk toe doet. Misschien kun je bijvoorbeeld de middelvinger van een proefpersoon voor het wassen samplen, en de wijsvinger na. En bij andere proefpersonen andersom. Zo kun je direct vergelijken hoeveel en welke bacteriën zijn weggewassen.

Berichten: 4

Re: voorbesmetten

Bedankt voor je reactie!

We hebben inderdaad al verschillende proefjes gedaan waarbij we de wijsvinger 'voor' deden en de middelvinger 'na' (en andersom). Echter, we merkten dat er bij de metingen 'voor' al een heel groot verschil aanwezig was tussen het aantal bacteriekolonies dat er per mens op de voedingsbodem groeiden. We hadden verwacht (en gehoopt) dat deze waardes wat meer bij elkaar zouden liggen zodat je sneller een betrouwbaar gemiddelde krijgt. Daarom wilden we voorbesmetten.

Maar we wilden de proef ook nog een keer uitvoeren zonder voorbesmetten op een andere voedinsbodem om te kijken of we dan ook beter resultaat zouden krijgen. We wilden in de eerste plaats dus vooral voorbesmetten in de hoop op beter vergelijkbare resultaten. De werking van zeep kun je in beide gevallen namelijk net zo goed meten.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: voorbesmetten

Toch zou ik rwwh zijn techniek gebruiken. Kijk naar de verhouding van de koloniegroei binnen je testpersonen. Op die manier doet het er niet toe of iemand vooraf meer bacteriën op z'n handen bezit dan iemand anders.

(Tussen haakjes, welk soort voedingsbodem gebruik je? Iets algemeens of probeer je ruw te selecteren op bepaalde soorten bacteriën?)
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 4

Re: voorbesmetten

Oke, dankjewel!

We voeren de proef sowieso nog een keer uit zonder voorbesmetten, dus dan kunnen we altijd nog kijken of de uitkomsten (en de verhoudingen) dus wel oké zijn.

Maar voor als nog wilden we heel graag toch nog voorbesmetten proberen. Dit is ons door meerdere personen ook aangeraden.

(We gebruiken een standaard voedingsbodem, we wilden niet selecteren. En we gaan nu ook proberen met een bloedagarbodem. Niet een selectieve voedingsbodem dus.)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: voorbesmetten

Daar kan ik je jammer genoeg niet bij helpen.

Opmerking moderator

Ik heb je topic ook even verplaatst naar het subforum voor microbiologie.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer