Oud mobieltje hapert door vervallen frequenties?

Moderator: Rhiannon

Oud mobieltje hapert door vervallen frequenties?

Mijn oude mobieltje (Nokia) zendt en ontvangt niet meer goed, en op het display wordt ook aangegeven dat de signaalkracht zeer zwak is. Kan dat iets te maken hebben met vervallen zend-frequenties?

Berichten: 12.262

Re: Oud mobieltje hapert door vervallen frequenties?

Dat lijkt me onwaarschijnlijk: iets is compatible met een frequentieband of niet.

Ik zit momenteel in mexico en neem meestal een extra toestelletje mee op reis om mn nederlandse sim in te parkeren terwijl ik een locale sim in mn normale smartphone gebruik. Dat reservetoestel is een dualband 900/1800 dat vrijwel overal werkt, maar hier absoluut niets doet gezien men op 850/1900 werkt. Quad band smartphone werkt echter zonder problemen.

Wat wel kan, afh van de operator, is dat ze zowel 900 and 1800 netwerk hebben, maar je (heel) oude telefoon alleen 900 ondersteund waardoor je gebieden zonder dekking hebt. In nederland verkochte toestellen met alleen 900 mhz bereik zijn over het algemeen echter zeer oud, in ieder geval van voor 2000.
Victory through technology

Re: Oud mobieltje hapert door vervallen frequenties?

Benm schreef: do 28 nov 2013, 07:53
In nederland verkochte toestellen met alleen 900 mhz bereik zijn over het algemeen echter zeer oud, in ieder geval van voor 2000.
Dat zou heel goed kunnen, ik ben zelf ook van ruim voor 2000. ;)

Overigens heb ik gemerkt dat ook mijn reservetoestel niet meer werkt, waarschijnlijk omdat ik dat te lang niet meer gebruikt heb. Het nummer is vervallen.

Ik denk er nu over een geheel nieuw toestel te kopen, dat ook m.b.v. een app streepjescodes van boeken kan lezen, en op internet daar info over kan zoeken. Ook wil ik daarmee door het intypen van de titel op internet boeken zonder streepjescode mee kunnen opzoeken. Heb je tips?

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Oud mobieltje hapert door vervallen frequenties?

"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Re: Oud mobieltje hapert door vervallen frequenties?

Ger schreef: do 28 nov 2013, 17:01
Heb je hier wat aan? http://computertotaa...es-getest-62212
Dank! Daar ga ik mij vanavond eens in verdiepen. :)

PS:

Inmiddels gelezen. Wat ik mij als leek op dit gebied afvraag is hoe zo'n telefoontje contact met internet maakt? Verder is het heel belangrijk dat het toestel aan de hand van streepjescodes boeken moet kunnen nazoeken.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Oud mobieltje hapert door vervallen frequenties?

Internet kan via 3G of 4G (indien dat in je abonnement zit) of via Wifi.

Een barcode scanner zit er meestal niet standaard op, maar voor zowel Android, iOS als Windows Phone kun je via de app store of Google Play eenvoudig een app installeren die dat kan. Voor Android is die in ieder geval gratis, ik neem aan voor iOS en Windows ook wel.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Re: Oud mobieltje hapert door vervallen frequenties?

Een snoertje voor internet is dan niet meer nodig?

Kan je globaal zeggen dat er voor € 200,- iets geschikts te koop is?

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Oud mobieltje hapert door vervallen frequenties?

Bartjes schreef: vr 29 nov 2013, 09:45
Een snoertje voor internet is dan niet meer nodig?
Via een snoertje kan het niet eens :)

Je moet natuurlijk wel een abonnement met een internetbundel hebben en/of een router die Wifi uitzendt. Zelf heb ik doordat ik TV en internet van Ziggo heb ook gratis gebruik van Wifi hotspots, waardoor ik bij ons in het dorp bijna overal Wifi heb. Erg handig.
Bartjes schreef: vr 29 nov 2013, 09:45
Kan je globaal zeggen dat er voor € 200,- iets geschikts te koop is?
Zeker. Alle telefoons in het artikel waar ik eerder naar linkte zijn minder dan € 200,-. Je keuze hangt dan met name af van je voorkeuren: Welk OS (Windows/Android), wat voor scherm, opslagruimte, etc. Het is natuurlijk wel zo dat je van deze telefoons niet moet verwachten dat je HD films vloeiend kunt bekijken of zware spellen erop kunt spelen; het blijven budgetapparaten.

Tip: als je abonnement afloopt of je hebt nu een abonnement zonder internet (wat me aannemelijk lijkt aangezien je nu fysiek nog geen internetmogelijkheden op je telefoon hebt), ga dan gewoon eens rondkijken naar een budget abonnement met internet. Vaak krijg je daar ook gratis een telefoontje bij. Even gauw gegoogled: Nokia Lumnia 520 met Hollands Nieuwe abo voor € 16,50 per maand
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Re: Oud mobieltje hapert door vervallen frequenties?

Tot nu toe werkte ik met prepaid, kan dat niet meer?

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Oud mobieltje hapert door vervallen frequenties?

Vodafone heeft zoiets blijkbaar. Hoe dat verder in elkaar steekt weet ik eerlijk gezegd niet, mijn laatste prepaidkaart heb ik een jaar of 10 geleden gekocht.

Ook dan loont het overigens om bijvoorbeeld naar de winkel te gaan van de provider waar je nu zit en te vragen naar de mogelijkheden. Vaak geldt (iig bij abonnementen): als jij een contract verlengd of aanpast, dan valt er iets te regelen met korting op een telefoon.

Mocht je je prepaid willen houden zoals het nu is en -aanname- via je prepaid kaart heb je geen internet, dan kun je alleen via Wifi gebruik maken van internet. Dat kan overigens ook afdoende zijn hoor. Ik heb thuis Wifi, maar ook op mijn werk, bij mijn ouders/schoonouders, een aantal vrienden en zelfs in de stamkroeg. En zoals ik al schreef: de hotspots van Ziggo zijn ook door het hele dorp verspreid. UPC heeft ook zoiets en ik meen dan KPN daar ook mee bezig is. Wellicht dat jouw internetprovider ook zo'n regeling heeft?

Al met al verbruik ik maar enkele tientallen MB's per maand aan 3G via mijn mobiele abonnement. Als je niet van plan bent heel veel buiten op straat of in winkels met je mobiel op internet te gaan, dan kun je dus wellicht goed af met je huidige prepaid.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Re: Oud mobieltje hapert door vervallen frequenties?

Mijn provider hoort bij de verhuurder, ik woon in een wijkje met veel studenten. De betalingen voor internet zitten bij de huur in. Voor mijn mobieltje heb ik daar niet veel aan. Ik bel overigens maar zelden (een paar keer per week).

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Oud mobieltje hapert door vervallen frequenties?

Heb je wel wifi thuis?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Re: Oud mobieltje hapert door vervallen frequenties?

Ger schreef: vr 29 nov 2013, 11:40
Heb je wel wifi thuis?


Nee.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Oud mobieltje hapert door vervallen frequenties?

In dat geval is het wel verstandig om iets te regelen met mobiel internet als je iets wilt hebben aan een smartphone. Dat kan dus via prepaid of via een abonnement, wat jou het beste past ligt dan met name aan wat je met je mobiel wilt doen. Alleen wat streepjescodes opzoeken zal je de kop niet kosten, maar als je ook foto's gaan uitwisselen, youtube kijken of uitgebreid gaat surfen of facebooken, dan is een uitgebreide databundel wel handig.

Om je een beetje richting te geven: ik verbruik totaal (wifi + 3G) gemiddeld zo'n 500-800 MB per maand. Als je dat alleen van mobiel internet moet hebben en dus niet van wifi gebruik kan maken, dan loopt dat wel aardig in de papieren.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Oud mobieltje hapert door vervallen frequenties?

Je hebt wel een internetaansluiting naar ik aanneem. Soms kan je een gratis nieuwe (bruikleen) router krijgen als je je abonnement voor een jaar verlengt (Xs4all doet dat regelmatig), en anders is de aanschaf van een routertje met wifi of een accesspoint mogelijk een prima investering.

Ik gebruik via 3g vrijwel geen data, omdat ik thuis en overal waar ik kom wifi toegang heb. Aan mijn mini-bundeltje van 250 mb/maand kom ik nooit.

Reageer