Springen naar inhoud

Magnetische inductie en spoelen

• Log in om te kunnen reageren

Simon v.d. Tang

Simon v.d. Tang

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 november 2013 - 10:59

Dag iedereen.

Aangezien ik net per ongeluk dit tabblad heb weggeklikt, is mijn hele verhaal weg. Hoop dat jullie begrijpen dat ik het nu wat korter houdt.

Voor PWS zijn we bezig met magnetische inductie. Daarbij hebben we wat vragen over de spoelen voor het inductief opladen:

Het gaat om een platte spoel, cirkelvormig. Een secundaire spoel daarboven, om draadloos opladen te simuleren.

Vraag 1:
Transformatoren werken met verhoudingen van windingen. Inductie opladen ook.
Maar als je 10 op 10 windingen gebruikt, heb je een dezelfde verhouding als een veelvoud daarvan,
zoals 100 : 100, terwijl verhouding hetzelfde blijft. Bij meer windingen heb je wel een grotere draadweerstand,
maar ook een groter magneetveld. Zijn er concrete consequenties aan verbonden, bij een veelvoud van windingen?

vraag 2:
IS het materiaal van belang? Koper is gebruikelijk, maar kan het ook anders?

vraag 3:
De afstand tussen windingen is normaal toch altijd ongeveer 1/2 winding?

vraag 4:
Is de vorm van een spoel van belang? Bijvoorbeeld vierkant ipv rechthoekig?

vraag 5:
Kan je het veld versterken door er een weekijzerenstrook tussen de windingen te wikkelen,
ipv loze ruimte (zie vraag 3)?

vraag 6:
De spoel heeft in het midden altijd een ruimte, waarin in een trafo een ijzerenkern zit.
Bij draadloos opladen heb je geen kern, maar kan je wel die ruimte vergroten/verkleinen.
Het lijkt mij dat bij een kleiner 'gat' er minder veldlijnen door de spoel heen kunnen.
Klopt dat?

vraag 7:
kan je het verloop van de veldlijnen bepalen, in en rond de spoel? Rekening houdend met sterkte, straal enz.
Daarmee zouden we dan de 'ideale'afstand kunnen bepalen.

Misschien ben ik veeleisend om overal antwoord op te willen, maar links e.d. zijn ook goed. Maar ik heb al uren zitten zoeken.

Groet,

Simon

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures