Springen naar inhoud

bierpracticum gelatine

• Log in om te kunnen reageren

scheikunde123456789

scheikunde123456789

• >25 berichten
  • 27 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 november 2013 - 16:25

Beste leden van het wetenschapsforum,

twee klasgenoten en ik hebben de opdracht gekregen om een bierpracticum uit te voeren. Het doel van dit practicum is om zelf bier te brouwen en er vervolgens een verandering aan toe te brengen. Het bierbrouwen is volgens ons geen probleem. We hadden als idee om gelatine aan het bier toe te voegen waardoor het als het ware een soort "puddingsnack" wordt. Vervolgens moeten wij een analysemethode hierop toepassen om de verandering aan het bier te onderzoeken. Hoe "exotischer" (citaat docent) de analysemethode is, hoe hoger het punt dat je krijgt. Wij zouden graag wat hulp krijgen met het vinden van een goede analysemethode en vervolgens hoe we deze het beste zouden kunnen toepassen. Kunnen jullie ons hier een beetje mee op weg helpen?

Met vriendelijke groet,

Ans

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Niels

Niels

• >25 berichten
  • 49 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 november 2013 - 18:47

Er zijn diverse analysetechnieken, echter is het belangrijk jezelf af te vragen wat je wilt weten: dus wát wil je nou precies analyseren?

scheikunde123456789

scheikunde123456789

• >25 berichten
  • 27 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 november 2013 - 18:57

Beste Niels,

wij willen graag via een analyse methode bepalen wat er verandert met het bier wanneer we er gelatine bij toevoegen. Hiervoor moeten we natuurlijk weten wat voor stoffen gelatine precies bevat en hoe dit reageert met de stoffen in bier of hoe dit reageert in bier. We zouden dan via een analyse methode kunnen aantonen of die stoffen daadwerkelijk aanwezig zijn in het nieuwe bier etc.

Niels

Niels

• >25 berichten
  • 49 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 november 2013 - 19:22

Geplaatste afbeelding
Gelatine bevat veel glycine en andere aminozuren, een typische structuur voor gelatine is hierboven te zien.
In feite is het een eiwit, voor eiwitten zijn allerlei analyse technieken beschikbaar.

Welke apparaten heb zijn er op je school ter beschikking? HPLC? GPC?

scheikunde123456789

scheikunde123456789

• >25 berichten
  • 27 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 november 2013 - 19:35

Ik zal het morgen even navragen bij de docent! Zijn er ook andere analyse methoden waarbij je niet per se een apparaat nodig hebt en die we zouden kunnen toepassen bij dit practicum of is dat niet mogelijk?

Niels

Niels

• >25 berichten
  • 49 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 november 2013 - 20:14

Ik zie hier een mogelijke proef: http://www.scholieren.com/proef/33960
De reactie die plaats vind is niet beschreven in het werkstuk, dus kun je beter de Engelstalige wikipedia raadplegen: http://en.wikipedia.org/wiki/Fehling's_solution

scheikunde123456789

scheikunde123456789

• >25 berichten
  • 27 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 november 2013 - 21:46

Bedankt! Maar ik snap nog steeds niet echt wat de reactie precies is die optreedt waardoor het gelatine wordt aangetoond.

Niels

Niels

• >25 berichten
  • 49 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 november 2013 - 22:00

De link stond verkeerd: http://en.wikipedia.org/wiki/Fehling's_solution

scheikunde123456789

scheikunde123456789

• >25 berichten
  • 27 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 november 2013 - 22:58

ik heb hem gevonden! De stoffen die je hiermee aantoont zijn nog niet aanwezig in bier voordat je er gelatine aan toevoegt neem ik aan?

Niels

Niels

• >25 berichten
  • 49 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 november 2013 - 23:23

ik heb hem gevonden! De stoffen die je hiermee aantoont zijn nog niet aanwezig in bier voordat je er gelatine aan toevoegt neem ik aan?

Je zou eerst een blanco moeten nemen van water en vervolgens van het bier,
Daarvoor kun je Google raadplegen en opzoeken of de reagerende verbinding voorkomt in bier. bvb door de samenstelling van bier op te zoeken

Veranderd door Niels, 27 november 2013 - 23:25

scheikunde123456789

scheikunde123456789

• >25 berichten
  • 27 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 november 2013 - 11:52

Dit gaan we uitproberen! zou je hiermee ook de hoeveelheid gelatine kunnen aantonen of moet je daar weer wat anders voor doen?

Niels

Niels

• >25 berichten
  • 49 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 november 2013 - 13:18

De hoeveelheid kan je hiermee niet aantonen, het is enkel een indicatie of het stofje aanwezig is of niet (kwalitatief). Om aan te tonen hoeveel er aanwezig is (kwantitatief) zal je gebruik moeten maken van een HPLC of GPC, echter vermoed ik dat deze apparaten niet ter beschikking zijn op jouw middelbare school. Voor de aanschaf van deze apparaten moet namelijk een groot budget beschikbaar zijn.
Mocht je deze apparaten ter beschikking hebben dan zul je een ijklijn moeten maken van je gelatine, alvorens je kwalititatieve analyses kunt uitvoeren.

scheikunde123456789

scheikunde123456789

• >25 berichten
  • 27 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 november 2013 - 15:10

wordt er trouwens met Fehling I hetzelfde bedoeld als Fehling A?

scheikunde123456789

scheikunde123456789

• >25 berichten
  • 27 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 november 2013 - 15:39

Deze apparatuur is trouwens niet aanwezig op mijn school, we moeten dus vooral werken met eenvoudige hulpmiddelen en verschillende chemicaliën.

Niels

Niels

• >25 berichten
  • 49 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 november 2013 - 18:41

Nee. Een Fehling reagentia bereid je zelf, door Fehling solution A aan Fehling solution B toe te voegen, in gelijke hoeveelheden.

Fehling's is always prepared fresh in the laboratory. It is made initially as two separate solutions, known as Fehling's A and Fehling's B. Fehling's A is a blue aqueous solution of copper(II) sulfate, while Fehling's B is a clear and colorless solution of aqueous potassium sodium tartrate (also known as Rochelle salt) and a strong alkali (commonly sodium hydroxide).

Equal volumes of the two mixtures are mixed to get the final Fehling's solution, which is a deep blue colour. In this final mixture, aqueous tartrate ions from the dissolved Rochelle salt chelate to Cu2+ (aq) ions from the dissolved copper(II) sulfate, as bidentate ligands giving the bistartratocuprate(II)4- complex as shown below. The tartarate ions, by complexing copper prevent the formation of Cu(OH)2 from the reaction of CuSO4.2H2O and NaOH present in the solution.

Also tagged with one or more of these keywords: scheikunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures